خبری گزارشها

پشتون‌های رسنه‌ی گیلان، درختان مثمر هزاره‌های حوتقول جاغوری را قطع کردند

منابع محلی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی می‌گویند که روز چهارشنبه، نهم جوزای ۱۴۰۳خ. تعدادی از پشتون‌های منطقه‌ی رسنه‌ی ولسوالی گیلان به منطقه‌ی حوتقول هجوم برده، درختان توت عده‌ای از مردم این منطقه را از ریشه قطع کرده‌اند و با خودشان برده‌اند. هم‌چنین منبع می‌افزاید که پشتون‌ها سیم برق منطقه‌ی حوتقول را نیز قطع کرده و کشیدن آب را از چاه‌ مختل کرده‌اند.

یکی از باشندگان منطقه که نخواست اسمی از او برده شود، به جاده‌ی ابریشم گفت: «این حادثه روز چهارشنبۀ گذشته، نهم جوزای ۱۴۰۳خ. اتفاق افتاد. این درختان را پشتون‌هایی قطع کرده‌اند که از باشندگان منطقۀ رسنه، ولسوالی گیلان ولایت غزنی هستند و طالب هم هستند. آن‌ها حمایت طالبان را با خودشان دارند.»

به گفته‌ی وی پشتون‌هایی که درختان را قطع کرده‌اند، با حمایت ادارۀ طالبان، به زمین‌های مردم نیز چشم دوخته‌اند. وی افزود: «این زمین‌ها زمین‌های موروثی مردم این منطقه هستند که از پدر تا پدر مردم بر آن‌ها کشت و زراعت کرده‌اند.
نهال شانده‌اند و اکنون تبدیل به درختان بزرگ‌بزرگ و کهن‌سال شده‌اند.»

منبع به جاده‌ی ابریشم گفت که این ادعا از زمانی مطرح شد که طالبان دوباره بر سر قدرت آمدند.

به گفته‌ی او، عده‌ای از پشتون‌های کوچی‌ که اکنون حمایت بی‌قید‌وشرط طالبان را با خود دارند، در مناطق مختلف هزاره‌جات در تلاش غصب زمین‌های مردم هزاره‌اند و ادعاهای ناحقی را مطرح کرده‌اند و می‌کنند.

به گفته‌ی یک منبع دیگر، اهالی منطقه حوتقول و صاحبان درختان، شکایت‌شان را به ولسوالی‌های گیلان و جاغوری برده‌اند؛ اما هنوز پاسخی نگرفته‌اند و معلوم نیست که شنیده می‌شود یا نه. تا حال قضیه‌ی قطع درختان و قطع سیم‌های برق این منطقه از سوی هیچ‌کدام از اداره‌های محلی طالبان (گیلان و جاغوری) پی‌گیری نشده است.

پس از روی کار آمدن مجدد طالبان تا اکنون، مردم هزاره شاهد ادعاهای ناحق از سوی پشتون‌های هم‌جوارشان بوده‌اند؛ پشتون‌هایی که حمایت بی‌قید و شرط گروه طالبان را دارند یا خود یکی از اعضای گروه طالبان‌اند. براساس این ادعاهای بی‌اساس، در بسیاری موارد ادارۀ طالبان، در حمایت از پشتون‌ها، مردم بومی هزاره‌ را یا کوچ اجباری داده‌ است و یا پول‌های هنگفتی از آن‌ها گرفته است و به پشتون‌ها داده است.