اسلایدر حقوق بشر زنان

شنبه‌های ارغوانی: مکتب‌های طالبانی خطرناک‌تر از بسته‌ماندن مکتب‌های دخترانه است

جاده‌ی ابریشم: شماری از زنان در جنبش شنبه‌های ارغوانی، می‌گویند که بسته‌شدن مکتب‌ به روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم از سوی گروه طالبان، به ‌خودی‌ خود یک فاجعه‌ی بزرگ برای افغانستان است.

این زنان معترض، روز گذشته –جمعه، ۲۷ میزان- در تخار با نشر اعلامیه‌ای، گفته اند که بسته‌بودن مکتب‌های دخترانه برای آینده‌ی افغانستان فلاکت به بار می‌آورد؛ اما بازگشایی آن زیر حاکمیت طالبان، با تغییر نصاب آموزشی و یونیفورم دانش‌آموزان دختر، فاجعه‌بارتر از آن است.

در اعلامیه آمده که در مکتب‌های زیر کنترل وزارت معارف طالبان، نه‌ تنها از آموزش علمی، عقلانی و انسانی خبری نیست، بل که افکار و آموزه‌های افراطی، تروریستی و انحصارطلبی نیز ترویج می‌شود که آسیب‌های جبران‌ناپذیر بر بنیادهای اجتماعی جامعه‌ی افغانستان به ‌ویژه قشر زنان به جا می‌گذارد.

معترضان در جنبش شنبه‌های ارغوانی، می‌گویند که این نوع آموزش، زیربناهای اجتماعی، فرهنگی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را در افغانستان نابود کرده و نسلی‌ از دختران و زنان را تربیت خواهد کرد که به‌ جای پذیرش تفاوت‌ها و ترویج صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، تنها خشونت، ترس، عقب گرایی و سلطه‌طلبی طالبانی را ترویج می‌کند‌.

جنبش شنبه‌های ارغوانی از حکومت پاکستان نیز، می‌خواهد تا از طالبان و تروریستان پشتیبانی نکند و نباید [طالبان] زیر نام تعامل در قدرت نگه‌داری و حمایت شوند.

عضوهای این جنبش، خواهان به دادگاه‌کشانیدن طالبان به ویژه رهبران این گروه به دلیل جنایت علیه بشریت، آپارتاید جنسیتی، آپارتاید زبانی، جنایت‌های جنگی، کوچ‌های اجباری، نقص گسترده‌ی حقوق‌بشری و حقوق اساسی شهروندان استند.

در اعلامیه‌ی این جنبش آمده که تنها حکومت غیرمتمرکز برخاسته از آرای مردم، می‌تواند بهترین بدیل برای حکومت خودخوانده‌ی طالبان، تأمین‌کننده‌ی عدالت اجتماعی، ختم ستم ملی، ختم آپارتاید جنسیتی و زبانی در افغانستان باشد و به بحران کنونی در این کشور پایان دهد.

این در حالی است که پس از بازگشت طالبان به قدرت، آموزش دختران بالاتر از صنف ششم منع شده و نصاب آموزشی مکتب‌ها نیز با نزدیکی به افکار طالبان تغییر یافته است.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید