اسلایدر حقوق بشر زنان

دیدبان حقوق بشر: پلیس‌های زن در حکومت پیشین در معرض تهدید طالبان قرار دارند

 جاده‌ی ابریشم: سازمان دیدبان حقوق بشر، می‌گوید که نیروهای پلیس حکومت پیشین، در معرض تهدید طالبان قرار دارند.
این سازمان، امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ میزان)، در گزارشی زیر نام «خیانت مضاعف: سوءاستفاده از پلیس زن در گذشته و حال» تهدیدهای مقام‌های طالبان که باعث شده زنان پلیس دولت پیشین به صورت پنهانی زندگی کنند، مستند شده است.

دیدبان حقوق بشر، گفته که این گزارش بر اساس ۲۴ مصاحبه با پلیس‌های زن در حکومت پیشین در داخل و بیرون از افغانستان، گفت‌وگو با مقام‌های پیشین و فعلی سازمان ملل متحد و فعالان جامعه‌ی مدنی، تهیه شده است.

دیدبان حقوق بشر، گفته که ابتدا دولت پیشین افغانستان که مانع جلوگیری از سوء‌استفاده و آزار جنسی پلیس‌های زن در افغانستان نشد و سپس کشورهایی که درخواست‌های اعطای پناهندگی به این زنان را نپذیرفتند، مرتکب خیانت شده‌اند. سرانجام، با تسلط طالبان، پلیس‌های زن در دولت پیشین، از ترس این گروه مجبور به فرار، زندگی پنهانی و هم‌چنین قربانی افزایش خشونت‌های خانوادگی شده‌اند.

زنان مصاحبه‌شونده در این گزارش، گفته‌اند که در دولت قبلی آن‌ها به صورت مداوم مورد آزارواذیت جنسی قرار می‌گرفتند. در گزارش آمده که سوءاستفاده‌ها از پلیس‌های زن حداقل از ۲۰۱۳ شروع شده و دولت پیشین، هرگز در برابر چنین ادعاهایی پاسخ‌گو نبود.

بر اساس این گزارش، پس از تسلط طالبان در آگست ۲۰۲۱، بیش‌تر زنان که در دولت سابق کارمندان نظامی بودند به ویژه پلیس‌ها، شغل‌های خود را از دست دادند. این در حالی بود که نظام اقتصادی کشور از هم فروپاشیده بود و بیش‌تر خانواده‌ها به ویژه پلیس‌های زن گرفتار شرایط نامساعد و خیلی بد اقتصادی شدند.

در گزارش آمده که شماری از پلیس‌های زن برای فرار از این وضعیت، به کشورهای همسایه‌ی افغانستان رفته و برای دریافت پناهندگی به کشورهای دیگر اقدام کردند. گزارش گفته که در مصاحبه‌شوندگان زن، آثار ناراحتی روانی و آسیب‌های ناشی از آن به وضوح قابل مشاهده بوده و آن‌ها از حمایت‌های روانی مناسب نیز برخوردار نشده‌اند.

دیدبان حقوق بشر، از طالبان خواسته که به همه اشکال تهدید و آزارواذیت علیه پلیس‌های زن در دولت پیشین، پایان داده و به رویدادهای خشونت‌آمیز علیه آن‌ها نیز رسیدگی کنند.

دیدبان حقوق بشر، هم‌چنین از کشورهایی که قبلاً در آموزش و استخدام پلیس‌ها در دولت پیشین نقش داشتند، خواسته که این زنان را حمایت مالی کرده و در اسکان زنانی که در معرض خطر استند نیز کمک کنند.