اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

پارلمان کانادا نسل‌کشی هزاره‌ها را به رسمیت می‌شناسد

جاده‌ی ابریشم: کمیته‌ی روابط خارجی پارلمان کانادا، اعلام کرده که نسل‌کشی هزاره‌ها توسط امیر عبدالرحمان و ادامه‌ی آزارواذیت آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

این کمیته با نشر گزارشی گفته که پارلمان کانادا، به ویژه کمیته‌ی روابط خارجی و کمیته‌ی حقوق بشر، تحقیق و مطالعه در مورد نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان را در ۲۸ اپریل سال گذشته آغاز کرده است.

کمیته‌ی روابط خارجی و کمیته‌ی حقوق بشر پارلمان کانادا، از پژوهش‌گران و متخصصان حوزه‌ی تاریخ و سیاست افغانستان، دعوت کرده تا در مورد وضعیت هزاره‌ها در این کمیته‌ها شهادت دهند.

بر اساس گزارش پارلمان کانادا، شاهدان به کمیته‌های روابط خارجی و حقوق بشر پارلمان این کشور، تصدیق کرده‌اند که هزاره‌ها در دوره‌ی امیر عبدالرحمان، پادشاه پیشین افغانستان، در سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۳ به دلیل هزاره‌بودن، تمایز ظاهری و فیزیکی شان و هم‌چنین به عنوان یک گروه مذهبی متمایز در افغانستان، مورد نسل‌کشی قرار گرفته‌اند.

محققان گفته‌اند که قصد نابودی هزاره‌ها به صورت آشکار در اعلام «فتوای جهاد» دیده می‌شود. آن‌ها هم‌چنین تأکید کرده‌اند که این نسل‌کشی و انسان‌زدایی به هدف پاک‌سازی بر اساس نژاد و مذهب انجام شده است.

شاهدان به کمیته‌های روابط خارجی و حقوق بشر کانادا، گفته‌اند که نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان باید به رسمیت شناخته شود.
در گزارش آمده که امیر عبدالرحمان در ۱۸۹۱، هزاره‌ها را به دلیل مقاومت در برابر لشکرکشی‌هایش مورد حمله قرار داد. او در این حمله، هزاره‌ها را کافر خواند و علیه آنان اعلام جهاد کرد.

کمیته‎‌ی روابط خارجی کانادا گفته که در حمله‌ی امیر عبدالرحمان، از ۱۸۹۱ تا ۱۸۹۳، نزدیک به ۶۲ درصد هزاره‌ها قتل‌عام شدند، بازماندگان آنان به بردگی گرفته شده و از زمین‌های خود محروم شدند.

کمیته‌ی روابط خارجی کانادا، در گزارش خود گفته که کشتار و آزارواذیت هزاره‌ها در دوره‌ی طالبان به ویژه پس از بازگشت این گروه به قدرت در آگست ۲۰۲۱ نیز، ادامه داشته و سیاست‌های طالبان به صورت مستقیم روی هزاره‌ها تأثیر گذاشته است.

در گزارش آمده که هزاره‌ها پس از بازگشت طالبان به قدرت، با انواع تهدیدهای امنیتی و حذف سیستماتیک از نهادهای دولتی مواجه شده‌اند.

گزارش گفته که هزاره‌ها با وجود مشارکت فعال شان در میراث‌های فرهنگی افغانستان، در حال حاضر با خشونت‌های قابل توجهی از سوی حکومت طالبان و گروه‌های افراطی، از جمله کشتارها و کوچ‌های اجباری روبه‌رو استند.

پس از ادامه‌ی حمله‌های سیستماتیک و هدف‌مند روی مکان‌‌های عمومی، فرهنگی، ورزشی و مذهبی هزاره‌ها در حاکمیت جدید طالبان، شماری از چهره‌های مدنی و فرهنگی هزاره‌ها و هم‌چنین انجمن‌های هزاره در بیرون از کشور، پیکارهایی را برای به‌رسمیت‌شناسی نسل‌کشی هزاره‌ها و توقف آن آغاز کردند.