اسلایدر حقوق بشر زنان

امر‌به‌معروف طالبان در سرجنگل غور: اگر زنان را در بازار ببینیم، می‌کشیم!

مدرسه‌ی ولیعصر، بازارسفیدآب. عکس: ارسالی به جاده‌ی ابریشم.

حافظ
منابع به هفته‌نامه‌ی جاده‌ی ابریشم، می‌گویند که طالبان در بازار سفیدآب ولسوالی لعل‌وسرجنگل غور، مردم را شلاق زده و به آن‌ها گفته‌اند که اگر زنان‌ شان را چه بدون حجاب و چه باحجاب در بازار ببینند، می‌کشند.

نیروهای امر‌به‌معروف طالبان، سه‌شنبه -۱۰ میزان- دکان‌داران در بازار سفیدآب شامل جوانان و بزرگ‌سالان را به زور از دکان‌های ‌شان بیرون کرده و در مدرسه‌ی ولیعصر آن‌ها را گرد آورده و جلسه‌ای برگزار کرده‌اند که در آن، روی موردهای مختلف از جمله گشت‌وگذار زنان صحبت کرده‌اند.

نیروهای امربه‌معروف طالبان، دستورهای ‌شان را به مردم خوانده و از پیامد «کبک‌جنگی»،«تخم‌جنگی»، تراشیدن ریش، شنیدن موسیقی، عمل نامشروع و گشت‌وگذار زنان در بازار هشدار داده‌اند.

آن‌ها در رابطه به گشت‌وگذار زنان در بازارها، گفته‌اند که اگر آن‌ها را در بازار در حال گشت‌وگذار ببینند، می‌کشند.

پس از این هشدار، بزرگان حاضر در جلسه، اعتراض کرده و پرسیده‌اند که بعضی از زنانی که سرپرست ندارند، چه کار کنند. یکی از نیروهای طالبان در پاسخ، با خشم از پشت بلندگو داد زده که آن‌ها «بمیرند!»

به گفته‌ی منابع طالبان در این جلسه به جوانانی که ریش ‌شان را تراشیده بودند، دشنام داده‌اند.

طالبان در جریان جلسه دروازه‌های مدرسه را بسته بودند و تا پایان جلسه که دو ساعت زمان برده، به کسی اجازه‌ی بیرون‌شدن نداده‌اند.

نیروهای امر‌به‌معروف طالبان، پس از تبلیغ طولانی راجع به لباس و گشت‌وگذار زنان، نماز جماعت و دیگر چیزها، در آخر جلسه دستور داده که دیگران بروند؛ اما جوانانی که ریش ‌شان را تراشیده، حق بیرون‌رفتن از مدرسه را ندارند. بعد، سخن‌ران طالب با صدای خشن و بلند داد زده؛ هرکس که ریشش را تراشیده، باید هفتاد شلاق زده شود.

منابع می‌گویند که نیروهای طالبان، چندین نفر را در بیرون و داخل مدرسه به دلیل تراشیدن ریش شان، با شلاق و میل تفنگ زده‌اند. پس از از دشنام‌دادن، تحقیر و لت‌وکوب جوانان از سوی طالبان، بزرگان بازار سفیدآب، به طالبان ضمانت شده که از این به بعد، جوانان ریش ‌شان را نتراشند.

تا پیش از این، در بازار سفیدآب جلسه‌هایی ازین قبیل برگزار نشده و مواردی به شکل شفاهی به مردم گفته شده بوده. این‌ بار اما رسماً جلسه گرفته و طالبان مردم را به اجبار، از سر سفره و از روی جانماز با شلاق به سمت جلسه برده‌اند.

به گفته‌ی منابع، جلسه‌ی نیروهای امربه‌معروف در بازار سفیدآب، بسیار تحقیرآمیز بود و آن‌ها با ادبیات سخیف با مردم صحبت کرده‌اند. افزون بر این که طالبان، پیر و جوان را شلاق زده و دشنام داده‌اند، در سخن‌رانی‌های شان گفته‌اند: «در این جلسه کسانی استند که با زنان ‌شان لواط کرده و با زنان‌ شان از پشت سکس کرده است.» طالبان آن‌ها را سزاوار تحقیر، شکنجه و عقوبت دانسته‌اند.

در این جلسه‌ی اجباری، نیروهای امربه‌معروف طالبان، به هیچ‌ کس اجازه‌ی حرف‌زدن و انتقاد نداده و به کسانی هم که انتقاد کرده‌اند، با خشم و تهدید پاسخ داده‌اند.

منابع می‌گویند که در دو ساعتی که جلسه زمان برده، بارها از ریش مردان و گشت‌وگذار زنان در بازار صحبت شده و طالبان، هر بار با خشم و تأکید، هشدار داده‌اند که زنان چه باحجاب و چه بی‌حجاب حق گشت‌وگذار در بازار را ندارند و اگر آنان زنان را در حال گشت‌وگذار ببینند، می‌کشند.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش، قانون امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طالبان توشیح و نشر شد. این قانون عمدتاً شامل همین مواردی بود که طالبان اکنون در سخن‌رانی‌ها‌ی ‌شان مردم را مبجبور به فرمان‌برداری از آن می‌کنند. بعد از توشیح این قانون، رهبر طالبان در چندین ولایت، از جمله ولایت‌های شرقی کشور سفر کرد و مردم را به رعایت آن ملزم دانست. در سخن‌رانی‌های منسوب به هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، گفته شده که مردم باید قانون امربه‌معروف را جدی گرفته و ماده‌های آن را موبه‌مو اجرا کنند.

پس از عمومی‌شدن سخن‌رانی‌های منسوب به رهبر طالبان، نیروهای امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر، با جدیت بیش‌تر از پیش، برای رعایت آن قانون آستین بالا زده و در این راستا شهروندان را زیر شلاق گرفته و تهدید می‌کنند.

موضوعات: طالبان، نیروهای امر به معروف سفیدآب، سرجنگل، شلاق، دشنام.