اسلایدر حقوق بشر زنان

کمیته‌ی مدافعان حقوق بشر خواستار توجه به خواسته‌های مهره بارکزی، فعال حقوق بشر شد

جاده‌ی ابریشم: کمیته‌ی مدافعان حقوق بشر، با ابراز نگرانی از وضعیت صحی مهره بارکزی، فعال حقوق بشر و دگرباشان،‌ از جامعه‌ی بین‌المللی به ویژه سازمان‌ها و نهادهای حقوق‌بشری، خواستار پشتیبانی از او شدند.

این کمیته شب گذشته –سه‌شنبه، ۱۰ میزان- در اعلامیه‌ای گفته: «اعتراض‌ها و خواسته‌های زنان افغانستانی، نه تنها یادآور شجاعت و فداکاری آن‌ها در مبارزه برای عدالت و حقوق انسانی است، بل که بازتاب‌دهنده‌ی آگاهی آن‌ها از حقوق زنان و مسئولیت جمعی ما در حفاظت از کرامت انسانی و حمایت از آزادی‌های فردی زنان، مردان و دگرباشان است.»

در این اعلامیه آمده که هر فرد، بدون هیچ ‌گونه تمایزی از جمله بر اساس نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، باورهای سیاسی و بر اساس وضعیت اجتماعی، دارایی، تولد یا وضعیت دیگری، باید از همه حقوق و آزادی‌ها بهره‌مند شود.

در همین حال، اعضای «جنبش زنان پنجره‌ی امید»، با استقبال از اعتصاب غذایی مهره بارکزی در آلمان و دایانا دانشور در پاکستان، از سازمان ملل، نهادهای حقوق‌بشری، جنبش‌های حقوق‌بشری و کشورها، خواسته‌اند که برای عملی‌شدن خواسته‌های این دو معترض گام‌های عملی بردارند.

مهره بارکزی، فعال حقوق بشر و دگرباشان که در در مقابل وزارت خارجه‌ی آلمان دست به اعتصاب غذایی زده بود، پس از یک هفته به اعتصابش پایان داد.

خانم بارکزی دیروقت شب گذشته -سه‌شنبه، ۱۰ میزان- به رسانه‌ها و در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی‌اش اعلام کرد که به اعتصاب غذایی‌اش پایان داده و به تحصن ادامه می‌دهد.

او از دوم میزان به اعتصاب غذایی آغاز کرده‌ بود و در هفتمین روز اعتصابش در برلین، پایتخت آلمان، به دلیل وخیم‌شدن وضعیت صحی‌اش به شفاخانه منتقل شد و پس از بهبود، به خیمه‌ی تحصنش برگشت.

او این اعتصاب و خیمه‌ی تخصن را برای به‌رسمیت‌شناسی تبعیض جنسیتی و نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان و تحریم گروه طالبان از سوی جهان، راه‌اندازی کرده است.

خانم بارکزی گفته است: «از همه‎ی کنش‎گران اجتماعی و سیاسی، فعالان حقوق بشر و مردم در برلین و آلمان، می‎خواهم در ختم این اعتراض، کنار من باشند تا این صدا را مشترکاً بلند کنیم.»

در سوی دیگر، دایانا دانشور، یکی دیگر از فعالان حقوق بشر نیز، شش روز پیش در پاکستان به پشتیبانی از مهره بارکزی، به اعتصاب غذایی آغاز کرد که در پنجمین روز اعتصابش، به دلیل وخیم‌شدن وضعیت صحی‌اش به شفاخانه منتقل شد.

مهره بارکزی، فعال حقوق بشر و حقوق دگرباشان در سنبله‌ی سال گذشته نیز در شهر مالموی سویدن، اعتصاب غذایی کرده بود که برای ۱۱ روز دوام داشت.