اسلایدر حقوق بشر زنان

معترضان زن در بدخشان و قندهار: سران طالبان به‌عنوان جنایت‌کاران جنگی تحت پیگرد قرار بگیرند

جاده‌ی ابریشم: شماری از معترضان در «جنبش آینده‌ی نوین زنان افغانستان»، می‌گویند که سازمان ملل متحد و امریکا، باید در برابر شهروندان افغانستان که قربانیان اصلی بحران کنونی استند، پاسخ‌گو باشند.

معترضان زن در این جنبش تازه‌تشکیل، امروز (شنبه، ۳۱ سنبله) در یک گردهم‌آیی در فضایی سربسته در کندهار و بدخشان و کابل گفته‌اند که امریکا و سازمان ملل در شکل‌گیری وضعیت فاجعه‌بار کنونی افغانستان دخیل استند.

آن‌ها، گفته‌اند: «جامعه‌ی جهانی، سازمان ملل و امریکا که خود شان را حافظ صلح، امنیت جهانی، دمکراسی و ارزش‌های بشری معرفی می‌کنند، نه تنها در برابر اقدام‌ها طالبان سکوت کرده‌اند، بل که با نادیده‌گرفتن زنان و دختران افغانستانی، به دنبال معامله‌گری با این گروه استند.»

معترضان زن در کندهار و بدخشان و کابل در اعلامیه‌ای از امریکا و سایر قدرت‌های جهانی می‌خواهند که هر گونه حمایت مالی و سیاسی از طالبان را متوقف کرده و در تشکیل یک حکومت فراگیر مبتنی بر اراده‌ی شهروندان افغانستان، کنار شان بایستند.

این معترضان از امریکا و سازمان ملل، خواسته که از به‌رسمیت‌شناختن طالبان و هم‌راهی این گروه خودداری کنند.
در اعلامیه‌ی این زنان آمده که طالبان در حال اجرای آپارتاید جنسیتی در افغانستان استند و سران این گروه، باید به عنوان جنایت‌کاران جنگی به دادگاه‌های بین‌المللی معرفی و تحت پیگرد قرار بگیرند.

در این اعلامیه هم‌چنان آمده: «امریکا و جامعه‌ی جهانی که با سیاست‌های خود افغانستان را به این وضعیت رسانده‌اند، باید با کنارزدن طالبان و برپایی حکومت مردمی و انسان‌محور، به نجات افغانستان از چنگال جهل و افراطیت اقدام کنند.»

این زنان در پایان از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های حقوق‌بشری خواسته‌اند که اقدام‌های فوری و قاطع را برای محافظت از اقلیت‌های افغانستان روی دست بگیرند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت، محدودیت‌های زیادی را روی زندگی شهروندان به ویژه زنان و اقلیت‌های مذهبی وضع کرده که در بیش‌تر از سه سال گذشته، واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و بیرون از کشور به هم‌راه داشته است.

محدودیت‌های وضع‌شده از سوی طالبان بر شهروندان، سبب شده که جایگاه امریکا و سازمان ملل به عنوان حامیان حقوق بشر که با طالبان در تعامل استند، در افکار عامه‌ی جهانی زیر پرسش قرار بگیرد.