اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

دیدبان حقوق بشر خواستار اتخاذ تدابیر فوری و موثر برای حفاظت از هزاره‌ها شد

جاده‌ی ابریشم: دیدبان حقوق بشر، روز گذشته -جمعه، ۲۳ سنبله- در واکنش به تیرباران‌شدن ۱۹ هزاره در غور، خواستار ایجاد سازوکارهای فوری و مؤثر برای حفاظت از هزاره‌ها در افغانستان شده است.
این سازمان گفته است: «این حمله‌ی اخیر، بر نیاز فوری طالبان به اتخاذ تدابیر مؤثر برای حفاظت از همه جوامع در معرض خطر در افغانستان، از جمله هزاره‌ها و سایر مسلمانان شیعه تأکید می‌کند.»

پنج‌شنبه‌ی هفته گذشته -۲۲ سنبله- گروه داعش، ۱۹ باشنده‌ی دایکندی را در منطقه‌‌ی مرزی غور و دایکندی، به رگ‌بار بست که در نتیجه ۱۴ تن کشته شده و شش تن زخم برداشته است.

دیدبان حقوق بشر، گفته که دولت اسلامی شاخه‌ی خراسان (داعش)، در آخرین حمله در هفته‌ی گذشته، مسئولیت کشتن ۱۴ باشنده‌ی هزاره‌ی دایکندی را بر عهده گرفته است.

دیدبان حقوق بشر افزوده است: «این کشتار در یک ولسوالی مرزی دورافتاده بین دایکندی عمدتاً هزاره‌نشین و غور در مرکز افغانستان روی داده است.»

این نهاد گفته که داعش از زمان ظهور در افغانستان در ۲۰۱۵ تا فروپاشی نظام جمهوری، هزاره‌ها را در مسجد، مکتب و محل‌کار هدف قرار داده که در نتیجه‌ی آن، هزاران تن کشته و زخمی شده‌اند.
دیدبان حقوق بشر، هم‌چنان گفته که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱ تا اکنون، داعش مسئولیت حداقل ۱۷ حمله بر هزاره‌ها را بر عهده گرفته که در نتیجه‌ی آن، بیش از ۷۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر، حمله‌های هدف‌مند بر جامعه‌ی هزاره را به منزله‌ی «جنایت علیه بشریت» دانسته و از فراخوان ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بررسی و تحقیق این حمله‌ها حمایت کرده است.

این نهاد، از دولت‌ها و دادگاه کیفری بین‌المللی، خواسته که برای ایجاد سازوکارهایی جهت پاسخ‌گویی مرتکبان جنایت‌ها در افغانستان تلاش کنند. «دادگاه کیفری بین‌المللی، باید تحقیقات خود را محدود به جنایت‌های طالبان و داعش کند و دولت‌ها نیز با حمایت مالی، لوژستیکی و سیاسی از این نهاد، در انجام این تحقیقات کمک کنند.»

دیدبان حقوق بشر، هم‌چنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در حال تشکیل جلسه در ژنو است، خواستار توجه به درخواست‌های گروه‌های حقوق بشری و خانواده‌های قربانیان برای رسیدگی و پاسخ‌گویی مرتکبان جنایت‌های ضدبشری در افغانستان شده و تأکید کرده که به مصونیت عاملان جنایت‌های جنگی و کشتار مردم طی بیش از چهار دهه در افغانستان پایان داده شود.