اسلایدر حقوق بشر نسل‌کشی هزاره‌ها

«عاملان کشتار باشندگان دایکندی در غور، مرتبط با گروه طالبان استند»

جاده‌ی ابریشم: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تیرباران‌شدن باشندگان دایکندی در بخش مرزی با غور را محکوم کرده و خواستار محافظت غیرنظامیان در افغانستان شده است.

استیفان دوجاریک، سخن‌گوی آنتونیو گوترش، به نقل از او روز گذشته –جمعه، ۲۳ سنبله- در یک نشست خبری، گفت: «دبیرکل سازمان ملل متحد حمله‌ی شنیع روز گذشته به اعضای جامعه‌ی هزاره و شیعه را که در منطقه‌ی مرکزی افغانستان رخ داد، محکوم می‌کند.»

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز، روز گذشته با انتشار اعلامیه‌ا‌ی حمله به مسافران هزاره‌های شیعه در مرکز افغانستان را محکوم کرده و خواهان انجام تحقیق و پاسخ‌گویی عاملان این رویداد شده‌ است.

هم‌چنان ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، در واکنش به کشتار باشندگان دایکندی در غور، با نشر پیامی در در حساب کاربری اکس خود، گفته است: «کشتار وحشیانه‌ی هزاره‌هایی که از دایکندی به طرف غور در حال مسافرت بودند، توسط گروه خراسان داعش، نشانه‌هایی از جنایت‌های بین‌المللی را با خود دارد.»
بنت گفته که نگران افزایش حمله‌ی داعش بر هزاره‌ است است.

رینا امیری، نماینده ویژه‌ی امریکا برای زنان افغانستان، در حساب کاربری اکس خود، نوشته است: «این یک حمله منزوی نیست، بل که یک الگوی خشونت ویران‌گر علیه هزاره‌ها است.» او، خواستار توجه بیش‌تر به وضعیت هزاره‌ها، حفاظت از آن‌ها و پاسخ‌گویی عاملان حمله بر هزاره‌ها شده است.

وزارت خارجه ایران نیز، حمله بر مسافران هزاره در غور را محکوم کرده و خواهان اقدام‌های فوری برای مجازات عاملان این جنایت شده است.

در همین حال، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان، در واکنش به کشتار هزاره‌های دایکندی در غور، در فیسبوک خود نوشته است: «کشتار وحشیانه و تیرباران افراد ملکی در دایکندی، یک عمل تروریستی و جنایت ضدبشری و ضداسلامی است.»

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، گفته است: «این دلخراش‌ترین نوع خشونت است که جان انسان‌های بی‌گناه را تنها به جرم تلاش برای زندگی مسالمت‌آمیز و مدنی می‌گیرند.» آقای نبیل، افراطیت دینی را عامل ایجاد چنین خشونت‌ها و کشتار انسان‌های بی‌گناه دانسته و خواهان بازبینی روایت‌های دینی در کشور شده است.

نبیل، گفته که اگر یک روایت نو برای افغانستان ساخته نشود، «این دور باطل افراطیت و کشتار مردم بی‌گناه به نام دین، ادامه خواهد یافت و چندین نسل دیگر قربانی این خشونت‌ها خواهند شد.»

جبهه‌ی آزادی افغانستان نیز، در پیوند به تیرباران‌شدن باشندگان دایکندی در غور با نشر اعلامیه‌‌ای آن را «نسل کشی و جنایت علیه بشریت» خوانده است. این جبهه، گروه طالبان را مسئول این جنایت دانسته و گفته است که «ملیشه‌های گروه طالبان، روز پنج‌شنبه، ساعت یک بعد از ظهر، گروهی از مسافران یک عراده موتر نوع فلانکوچ که همه آنان از قوم هزاره و باشندگان روستا‌های جوی سردار و قریودال ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر دایکندی بودند را از موتر پیاده کرده و همه‌ی آن‌ها را به رگ‌بار بسته‌اند.»

جبهه‌ی مقاومت ملی نیز، با انتشار اعلامیه‌‌ای حمله بر مسافران هزاره در غور را محکوم کرده و طالبان را عامل اصلی آن دانسته است. در اعلامیه‌ی‌ این جبهه آمده است: «تفکر طالبانی، نه تنها سبب توجیه کشتار هزاره‌ها شده، بل که چتر امارتی نیز یک نظام معافیت و تأیید بر چنین جنایات ضدبشری را فراهم کرده است. این جنایت نابخشودنی داعش، یادآور زخم جمعی سربریدن تبسم است که توسط طالبان و داعش به یک بدعت سیاسی تبدیل شده است.»

محمد کریم خلیلی، رییس حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز، با نشر پیامی کشتار هزاره‌ها در غور را محکوم کرده و گفته است: «تروریستان جنایت‌کار در حالی علیه مردم عام و بی‌دفاع دست به این کشتار می‌زنند، که مقام‌های مسئول طالبان به تاز‌گی از امنیت کامل در این مسیر به ساکنان منطقه اطمینان داده بودند.» او، افزوده که کشتار این مسافران، آشکارا نشان می‌دهد که ادعای برقراری امنیت، دروغی بیش نیست. آقای خلیلی گفته که طالبان در برابر این قتل عام و سایر حمله‌هایی که در گوشه‌های مختلف افغانستان هزاره‌ها را به دلیل قوم و مذهب شان مورد کشتار سیستماتیک قرار می‌دهد، پاسخ‌گو استند.

محمد محقق، رییس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز، تیرباران‌شدن مسافران هزاره دایکندی در غور را محکوم کرده است. او، گفته است: «مسئولیت این فاجعه که زنجیره‌ای از کشتار سیستماتیک علیه هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان است، به دوش امارت گروه طالبان است؛ زیرا از یک سو کنترل امنیتی این مناطق در دست آن‌ها است و از سوی دیگر تبلیغات ضدشیعی شان را به شدت گسترش داده‌اند.»

حزب عدالت و آزادی آقای به رهبری سرور دانش نیز، در واکنش به کشتار باشندگان دایکندی در غور، گفته است: «دشمنی و تفکر تکفیری گروه حاکم، بر کسی پوشیده نیست و در منطقه‌ای که حادثه‌ی کنونی صورت گرفته، هیچ گروه و یا فرد مسلح حضور ندارد و تنها افراد مربوط به گرووه طالبان در ساحه مسلط استند.» به باور دانش، عاملان کشتار باشندگان دایکندی در غور، مرتبط با گروه طالبان استند و با پشت‌گرمی و حمایت‌های این گروه، این جنایت را مرتکب شده‌اند.

بعد از ظهر پنج‌شنبه – ۲۲ سنبله-، شماری از باشندگان روستای «قریودال» ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر دایکندی، زمانی که برای استقبال زائران کربلا به سمت غور در حرکت بودند، در روستای «پهلوسنگ» این ولایت، توسط چهار مهاجم مسلح تیرباران می‌شوند که در نتیجه‌ی آن، ۱۴ تن کشته شده و شش تن زخمی می‌شود.

گروه داعش شاخه خراسان، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و ادعا کرده که در این حمله، ۱۵ تن از شیعیان را کشته و شش تن دیگر را زخمی کرده است.