اسلایدر حقوق بشر زنان

معترضان زن: از جامعه‌ی جهانی می‌خواهیم که از اعدام گروهی شهروندان افغانستان جلوگیری کند

جاده‌ی ابریشم: شماری از معترضان در «جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان»، در یک راه‌پیمایی اعتراضی، از جامعه‌ی جهانی خواستند که از اعدام گروهی شهروندان افغانستان توسط طالبان پیش‌گیری کنند.

این معترضان که امروز (چهارشنبه، ۲۱ سنبله) در جاده‌های دشت‌برچی شهر کابل راه‌پیمایی داشتند، با سردادن شعارهای «طالبان جنایت می‌کنند، جهان حمایت می‌کند»، «تحصیل، کار، آزادی» و «افغانستان را از فاجعه‌ی انسانی نجات دهید»، خواستار محکوم‌کردن طالبان از سوی کشورها شد.

معترضان در جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان، در اعلامیه‌‌ای می‌گویند که حبیب‌الله بدر، معاون زندان‌های طالبان، به تلویزیون آمو گفته که دادگاه‌های این گروه، حکم اعدام ۷۰۰ تن را صادر کرده و هزاران تن دیگر نیز در زندان به‌سر می‌برند.

معترضان، می‌گویند طالبان با صدور این حکم خود را صاحب اختیار افغانستان دانسته و هر ظلمی را در حق شهروندان روا می‌دارند.

در اعلامیه‌ی معترضان آمده که اعدام شهروندان از سوی طالبان، هیچ دلیل قانونی ندارد و تنها جرم این افراد، دادخواهی و ایستادگی در برابر دکتاتوری طالبان است.

در اعلامیه هم‌چنان آمده که نسل‌کشی، حذف زنان، حذف اقلیت‌ها، نادیده‌گرفتن حقوق شهروندی مردم افغانستان، اعدام‌های خودسر و خودرأی از سوی طالبان، هنوز در افغانستان جریان دارد.

معترضان در جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان، تأکید می‌کنند که طالبان افغانستان را پناهگاه امنی برای ترویست‌های منطقه‌ای و بین‌الملی تبدیل کرده و این خطر، حالا بیش از هر زمان دیگری جهان مدرن را تهدید می‌کند.

آن‌ها گفته‌اند: «حکومت طالبان که اکثریت رهبرانش تحت پیگرد پلیس بین‌المل قرار دارد؛ ولی هرازگاهی‌ دیده می‌شود که رهبران این گروه به آسانی به کشورها سفر می‌کنند که خود به نوعی زنگ خطری برای منطقه و جهان است.»

معترضان در جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان، هم‌چنان در واکنش به سپردن سفارت افغانستان در آلمان به طالبان، گفته‌اند که سپردن نمایندگی‌های سیاسی افغانستان به طالبان، نوعی پشت‌کردن به آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان این کشور است.

جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان، از سازمان ملل، کشورهای منطقه و جهان، سازمان‌ها و جریان‌های مدافع حقوق بشر، می‌خواهد که از امنیت، حقوق بشر، آزادی بیان و آزادای‌های فردی و اجتماعی و زنان افغانستانی در مقابل تندروی‌های طالبان حمایت کند.

این معترضان در حالی امروز اعتراض خیابانی داشتند که طالبان در سه سال گذشته، معترضان زیادی را بازداشت، زندانی‌ و شکنجه کرده‌اند؛ چیزی که سبب شده در چند ماه گذشته، هیچ اعتراض خیابانی در افغانستان انجام نشود.