اسلایدر حقوق بشر زنان

جنبش شنبه‌های ارغوانی فراخوان ایستادگی در برابر طالبان را صادر کرد

جاده‌ی ابریشم: معترضان در شنبه‌های ارغوانی، در آستانه‌ی سومین سال‌روز بازگشت طالبان به قدرت (۲۴ اسد)، با صدور فراخوانی از همه شهروندان به ویژه زنان، خواسته تا به اعتراض‌های گسترده‌ در برابر گروه طالبان ادامه دهند.

این معترضان، امروز (یک‌شنبه، ۲۱ اسد)، در یک گردهم‌آیی در مکانی سربسته، با سردادن شعارهای «ما خاموش نمی‌مانیم، «ما ظلم را تحمل نمی‌کنیم» و «ما مبارزه می‌کنیم» از شهروندان افغانستان و دیگر کشورها، خواسته با استفاده از هر ابزار و روش ممکن حتا به‌ گونه‌ی انفرادی در کنار شان بایستند.

این زنان خواستار محاکمه‌ی رهبران گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی لاهه شده و گفته‌اند که جنایت‌های انجام‌شده از سوی این گروه، نیازمند پاسخ‌گویی و رسیدگی جدی است.

معترضان در جنبش شنبه‌های ارغوانی، گفته‌اند که در کنار کشتار هدف‌مند نظامیان و کارمندان حکومت پیشین و نقض حقوق بشری شهروندان توسط طالبان، معترضان زن نیز از سوی این گروه به طور سیستماتیک آزارواذیت شده و حتا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

در متن فراخوان این زنان، آمده که گروه طالبان برخلاف تعهداتش به جامعه‌ی جهانی، نه تنها روابط خود را با دیگر گروه‌های تروریستی قطع نکرده‌، بل که با تقویت این روابط، افغانستان را به پناهگاه امنی برای تروریست‌های بین‌المللی تبدیل کرده‌ است.

جنبش شنبه‌های ارغوانی، گفته که وضعیت موجود در افغانستان، این کشور را به تهدیدی جدی و بالقوه برای منطقه و جهان تبدیل کرده است.

معترضان در این جنبش، از همه فعالان سیاسی و مدنی و دسته‌های مختلف اجتماعی در افغانستان، خواسته که با برپایی اعتراض‌های گسترده، بر طالبان فشار بیش‌تری وارد کنند.

در فراخوان اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی، آمده که به دلیل وضعیت موجود در افغانستان، باید همه حرکت‌های اعتراضی مورد حمایت قرار بگیرد و در مقابل حمایت‌های بین‌المللی از گروه طالبان قطع شود.

قرار است در شهرهای بزرگ جرمنی، فرانسه، انگلستان، سویس، هالند، کانادا، امریکا، هند، پاکستان و ایران، به مناسبت ۱۵ آگست اعتراض‌های گسترده‌ای در روزهای پیش رو برگزار شود.

در آستانه‌ی نزدیک‌شدن به ۲۴ اسد یا سه‌سالگی سلطه‌ی طالبان بر افغانستان، همه گروه‌های اعتراضی‌ زنان با برگزاری گردهم‌آیی‌ها در سراسر جهان، با نوع حکومت و سیاست‌های طالبان مخالفت شان را اعلام کرده و خواستار انسجام شهروندان علیه این گروه شده‌اند.