اسلایدر حقوق بشر زنان

شماری از ورزش‌کاران زن: طالبان نگذاشتند در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کنیم

جاده‌ی ابریشم: شماری از ورزش‌کاران زن در «جنبش زنان مقتدر افغانستان»، خواستار اقدام‌های جدی و فوری از سوی جامعه‌ی جهانی برای بهبود وضعیت زنان در افغانستان شدند.

این زنان امروز (شنبه، ۶ اسد) در یک گردهم‌آیی اعتراضی در مکانی سربسته در کابل، گفتند؛ طالبان اجازه نداده‌اند که ورزش‌کاران زن در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس اشترا‌ک کنند.

در اعلامیه‌ای که از سوی این معترضان منتشر شده، آمده است: «در حالی که طالبان زنان را از همه عرصه‌ها حذف کرده و به حقوق بنیادین آن‌ها به گونه ویژه بانوان ورزش‌کار تعرض کردند، جامعه‌ی جهانی سکوت کرده است.»

این ورزش‌کاران معترض، سکوت جامعه‌ی جهانی را شرم‌آور و هم‌دستی با طالبان، می‌خوانند.

این در حالی است که ذکیه خدادادی، بانوی پاراتکواندوکار افغانستان، روز گذشته در برنامه‌ی گشایش رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مشعل المپیک را در خیابان‌های شهر پاریس، پایتخت فرانسه حمل کرد.

قبلاً روبینا جلالی، رییس فدراسیون اتلتیک افغانستان، گفته بود که در رقابت‌های المپیک پاریس، شش ورزش‌کار، شامل سه زن و دو مرد ساکن دیگر کشورها و یک ورزش‌کار از افغانستان، به نمایندگی از این کشور به پاریس خواهد رفت.

اتل مشوانی، سخن‌گوی کمیته‌ی ملی المپیک زیر کنترل طالبان اما گفته بود که این سه ورزش‌کار زن افغان را نمی‌شناسد و تنها سه ورزش‌کار مرد در رقابت‌های المپیک پاریس، به نمایندگی از افغانستان شرکت می‌کنند.