اسلایدر حقوق بشر زنان

جنبش شنبه‌های ارغوانی خواستار رهایی پدرومادر مارینا سادات شد

جاده‌ی ابریشم: جنبش شنبه‌های ارغوانی، از نهادهای پشتیبان حقوق بشر، می‌خواهد که برای آزادی پدرومادر «مارینا سادات» که از سوی طالبان به قتل رسیده، اقدام کنند.

این جنبش روز (پنح‌شنبه، ۲۱ سرطان)، در اعلامیه‌ای، می‌گوید که برادر مارینا سادات، به این جنبش گفته که این خواهر ۲۳ساله‌اش در قوس ۱۴۰۲ از سوی طالبان بازداشت شده و یک ماه بعد، جسدش از چوک ارغندی ولسوالی پغمان کابل پیدا شده است.

در اعلامیه‌ی جنبش شنبه‌های ارغوانی، آمده که مارینا به دلیل نداشتن پوشش مورد نظر طالبان، از ساحه‌ی دشت‌برچی شهر کابل بازداشت شده بود.

بر بنیاد اعلامیه، طالبان در دلو سال گذشته، پدرومادر مارینا را نیز بازداشت و زندانی کردند که تا اکنون آزاد نشده‌اند.

برادر مارینا سادات، از معترضان خواسته که برای قتل خواهر و آزادی پدرومادرش از زندان طالبان، دادخواهی کنند؛ زیرا خواهران و برادران زیر سن دارد.

اعضای خانواده‌ی مارینا سادات، گفته که موضوع قتل او را با دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) شریک کرده‌اند؛ اما این دفتر در گزارش نشر‌شده‌‌ی اخیرش، به آن اشاره نکرده است.

جنبش شنبه‌های ارغوانی از سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، می‌خواهد که برای رهایی فوری پدرومادر مارینا سادات، بر طالبان فشار بیاورند.

این جنبش، هم‌چنین از نهادهای مدافع حقوق کودکان و صندوق پشیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، می‌خواهد تا خواهر و برادران مارینا را که زیرسن و بدون سرپرست استند، مورد حمایت قرار دهند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی در پیوند به نشر گزارش اخیر یوناما، می‌گوید که انتظار دارد این نهاد تنها روی وزارت امربه‌معروف طالبان تمرکز نکرده و از جنایات و عمل‌کردهای ضدبشری حکومت «خودخوانده و سرکوب‌گر» این گروه قباحت‌زدایی نکنند.

اعضای این جنبش، از یوناما، سازمان ملل متحد و جامعه‌ی جهانی، می‌خواهند تا جهت «تحقق عدالت و ختم فرهنگ معافیت از مجازات»، طالبان را به دادگاه بکشانند و از بدیل حکومت طالبان حمایت کنند.

یوناما در گزارشی که سه‌شنبه‌ی هفته روان منتشر کرده، نوشته است: «فعالیت‌های وزارت امربه‌معروف طالبان، تأثیرات منفی بر برخورداری از حقوق و آزادی‌های بنیادی در ابعاد مختلف زندگی مردم افغانستان توأم با تأثیر تبعیض‌آمیز و نامتناسب بر زنان داشته است.»

یوناما معتقد است که ابهام‌ها و تناقض در دستورالعمل‌های صادرشده توسط وزارت امربه‌معروف، غیرقابل پیش‌بینی بودن، شدت و نامتناسب‌بودن مجازات از سوی این وزارت، به هدف ایجاد فضای ترس در جامعه است.