اسلایدر حقوق بشر زنان

وزارت معارف طالبان پرداخت معاش کارمندان زن را به حالت تعلیق درآورد

جاده‌ی ابریشم: ریاست مالی و حساب‌داری وزارت معارف طالبان، از مقام رهبری این وزارت خواهان توضیح بیش‌تر در مورد فرمان هبت‌الله آخندزاده در باره‌ی میزان معاش کارمندان زن شده است.

این ریاست در مکتوبی که روز گذشته -شنبه، ۹ سرطان-، صادر شده، به رهبری وزارت معارف در باره‌ی این که معاش همه کارمندان زن یا تنها آن شمار که عملاً اجرای وظیفه نمی‌کنند، پنج هزار افغانی اجرا شود، خواستار روشنی شده است.

وزارت معارف، در پاسخ به این درخواست و با توجه به مبهم‌بودن فرمان هبت‌الله آخوندزاده، دستور داده است که پرداخت معاش همه کارکنان زن این وزارت تا دستور بعدی، معطل شود.

در مکتوب آمده است که سیستم توزیع معاش کارمندان وزارت معارف، بر اساس حاضری به طور خودکار محاسبه می‌شود؛ بنا بر این، «اکنون برای تطبیق حکم هبت‌الله آخوندزاده در مورد اجرای پنج هزار افغانی برای کارمندان زن، نیاز به تنظیمات جدید دارد که به وقت و زمان بیش‌تر نیاز دارد.»

رهبر طالبان، در فرمان تازه‌ای در جوزای سال روان، به وزارت مالیه‌ی این گروه دستور داده بود که معاش کارمندان زن در نهادهای حکومتی را پنج هزار افغانی پرداخت کند.

گفته می‌شود که بعضی از نهادهای طالبان، این دستور را عملی کرده و به کارمندان زن مبلغ پنج هزار افغانی پرداخت کرده‌اند.

اخیراً، بعضی از رسانه‌ها از اعتصاب پزشکان زن در شفاخانه‌های حکومتی در کابل خبر داده‌اند. زنان کارمند در وزارت‌های صحت عامه و معارف، گفته‌اند که این مقدار معاش مخارج زندگی و خانواده‌ی شان را تأمین نمی‌کند و باید در تطبیق آن بازنگری شود.