اسلایدر حقوق بشر زنان

معترضان زن در پاکستان خواستار تحریم نشست دوحه شدند

جاده‌ی ابریشم: در آستانه‌ی برگزاری نشست سوم دوحه، شماری از فعالان حقوق زن، مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران در چندین کشور به شمول هند، ایران و پاکستان، در گردهم‌آیی اعتراضی خواهان تحریم نشست دوحه شدند.

معترضان در پاکستان، امروز (شنبه، ۹ سرطان)، با برپایی یک گردهم‌آیی در واکنش به دعوت طالبان به نشست دوحه، گفتند که هر گونه گفت‌وگو با این این گروه، «معامله» پنداشته می‌شود.

این معترضان با نشر قطع‌نامه‌ای، از سازمان ملل و کشورها خواستند که به جای گفت‎وگو‌ با طالبان، با شهروندان افغانستان وارد گفت‌وگو شوند.

معترضان در پاکستان هم‌چنان گفتند که با بازگشت طالبان به قدرت، سرکوب مذاهب و ادیان دیگر، نسل‌کشی و کوچ اجباری شهروندان بومی در افغانستان ادامه دارد و جامعه‌ی جهانی بایستی اقدام‌هایی را در این زمینه روی دست بگیرد.

نشست سوم دوحه در روزهای دهم و یازدهم سرطان به میزبانی سازمان ملل در قطر برگزار می‌شود.

شماری از معترضان زن در ایران نیز، تظاهراتی را به هدف تحریم نشست دوحه برگزار کرده و خواستار تحریم این نشست شده‌اند.

شماری از فعالان مدنی، امروز در برابر کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان در دهلی نو، پایتخت هند، در واکنش به برگزاری نشست دوحه گردهم‌آیی برگزار کرده و خواستار «جرم‌انگاری و به‌رسمت‌شناسی آپارتاید جنسیتی» در افغانستان شدند.

در همین حال، شماری از زنان در کابل و برخی ولایت‌های دیگر، با برگزاری گردهم‌آیی در مکان‌های سربسته، از بی‌توجهی سازمان ملل متحد و جامعه‌ی بین‌المللی به خواست‌های زنان و وضعیت حقوق بشری در افغانستان انتقاد کردند.

سازمان ملل متحد، برای این که طالبان اشتراک در نشست دوحه را بپذیرند، حضور نمایندگان زن و جامعه‌ی مدنی و مخالفان طالبان را از آجندای این نشست حذف کرده است.