اسلایدر حقوق بشر زنان

جنبش‌های اعتراضی زنان: نشست دوحه، ذبح اصول حقوق بشری به‌پای طالبان است

جاده‌ی ابریشم: معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد، در نشست دوحه با نمایندگان جامعه‌ی مدنی و مدافعان حقوق بشر افغانستان دیدار می‌کند.

استیفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز گذشته -جمعه، ۸ سرطان-، به خبرنگاران در نیویارک امریکا، گفت که خانم روزمری دی‌کارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد که ریاست نشست دوحه را نیز به عهده دارد، با نمایندگان جامعه‌ی مدنی افغانستان، به شمول سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر و زنان دیدار می‌کند.

دوجاریک گفته است: «قرار است روز سه‌شنبه در دوحه، خانم دی‌کارلو و فرستادگان ویژه با نمایندگان جامعه‌ی مدنی افغانستان، از جمله سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر و زنان دیدار کنند.» سخن‌گوی دبیرکل ملل متحد افزوده که حقوق زنان و دختران، حقوق بشر و روند فراگیر سیاسی مورد بحث با مقام‌های طالبان در دوحه، از جمله مسائلی خواهند بود که با نمایندگان جامعه‌ی مدنی افغانستان مطرح می‌شود.

دوجاریک هم‌چنان گفته است: «هدف نهایی این روند، صلح افغانستان با خود و همسایگانش است که به طور کامل در جامعه‌ی بین‌المللی ادغام شود و تعهدات بین‌المللی خود را از جمله در مورد حقوق بشر و به ویژه در مورد حقوق زنان و دختران رعایت کند.»
قرار است در سومین نشست دوحه، نمایندگان ۲۲ کشور به شمول نمایندگان ویژه‌ی ملل متحد برای افغانستان شرکت کنند.

توماس ویست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده‌ی وزارت خارجه‌ی این کشور در امور حقوق بشر و زنان افغانستانی نیز، در این نشست شرکت خواهند کرد.

سازمان ملل متحد، تا اکنون فهرست رسمی اشتراک‌کنندگان نشست دوحه را منتشر نکرده است.

هرچند در اوایل انتظار می‌رفت که نشست‌های دوحه با ابتکار ملل متحد، پاسخ مناسبی به بحران موجود افغانستان زیر سلطه‌ی طالبان ارائه کند؛ اما با توجه به نشست‌های بی‌نتیجه‌ی اول و دوم دوحه و هم‌چنین تمایل این سازمان برای دادن امتیاز به طالبان در نشست سوم دوحه، اکنون بیش‌تر نهادهای حقوق‌بشری، زنان و جریان‌های سیاسی افغانستان، از ملل متحد برای پایان‌دادن نقض حقوق بشر و بحران موجود در این کشور ناامید شده‌اند.

شماری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، نهادهای مدافع حقوق زنان و جریان‌های سیاسی افغانستان، سازمان ملل متحد را به نقض منشور این سازمان، قطع‌نامه‌های شورای امنیت، اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر و اعلامیه‌ی رفع هر گونه اشکال تبعیض علیه زنان، متهم کرده‌اند. آن‌ها استدلال کرده‌اند که ملل متحد، با امتیازدادن به طالبان در نشست سوم دوحه، اساسی‌ترین اصول و اهداف این سازمان که رعایت حقوق بشر، توسعه‌ی پایدار و تأمین صلح و امنیت بین‌المللی است را قربانی خشونت علیه بشریت، تبعیض علیه زنان و تروریزم بین‌المللی کرده است.

جنبش زنان مقتدر افغانستان، امروز (شنبه، ۹ سرطان)، در واکنش به حذف نهادهای جامعه‌ی مدنی و زنان از نشست دوحه توسط سازمان ملل متحد، با نشر اعلامیه‌‌ای گفته که هرگونه اجلاس، تفاهم و تعامل با طالبان تحریم و مردود است. این جنبش با انتقاد از رویکرد ملل متحد در نشست دوحه، گفته است: «تمام پرنسیب‌ها و میثاق‌های بین‌المللی و اعلامیه‌های جهانی حقوق بشر، توسط گروه ددمنش طالبان نقض و پامال شده است. چه گونه [سازمان ملل متحد] می‌تواند میزبان یک گروه جنایتکار باشد؟»

هم‌چنین، کمیته‌ی رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل متحد، روز گذشته -جمعه، ۸ سرطان- از برگزارکننده‌ی سومین نشست دوحه انتقاد کرده و از غیبت زنان در این نشست ابراز نگرانی کرده است. این کمیته با نشر اعلامیه‌ای، گفته که تبعیض علیه زنان در افغانستان، از جدی‌ترین بحران‌های کنونی جهان است. بنا بر این، نباید نمایندگان زنان از چنین نشست‌هایی محروم شوند. این کمیته، افزوده که حذف زنان از نشست سوم دوحه، باعث خاموشی و سرکوب بیش‌تر زنان و در نتیجه‌ی نقض «کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان» خواهد شد.

جنبش زنان پنجره‌ی امید نیز، حذف زنان از نشست سوم دوحه را محکوم کرده و گفته است: «این گونه ذبح اصول حقوق بشری به پای طالبان تروریست، خلاف فلسفه‌ی وجودی سازمان ملل است.» این جنبش با انتقاد از سازمان ملل متحد، گفته که این سازمان در نشست سوم دوحه، رویکردی مغایر با فلسفه‌ی وجودی ملل متحد را درپیش گرفته است.

جنبش زنان پنجره‌ی امید، گفته که سازمان ملل با زمینه‌سازی و باج‌دهی به طالبان و صدور مجوز سفر به مقام‌های این گروه، اعتبار خود را از دست داده است. این جنبش افزوده است: «نفرت آور است که یک گروه تروریستی، موضوعات اصلی آجندای نشست بین‌المللی را حذف و سلیقه‌ی خود را تحمیل نماید.»

اعضای جنبش پنجره‌ی امید، تأکید کرده‌اند که باتوجه به موجودیت مسائل جدی مانند نقض حقوق بشر در افغانستان، بحث در مورد مواد مخدر، تجارت خصوصی و بان‌کداری -که به گفته‌ی طالبان آجندای اصلی بحث نشست سوم دوحه را تشکیل می‌دهد-، یک مسیر بی‌راهه و فرعی در مورد افغانستان خواهد بود.

شماری از جریان‌های سیاسی افغانستان که در نشست چهارم ویانا، شرکت کرده بودند نیز چهارشنبه‌ی هفته گذشته – ۶ سرطان-، با نشر اعلامیه‌ای از رویکرد ملل متحد در نشست سوم دوحه انتقاد کردند. اشتراک‌کنندگان این نشست، از سازمان ملل متحد، خواسته‌اند که با توجه به مسئولیت‌های خود بر اساس قواعد بین‌المللی و قطع‌نامه‌های شورای امنیت، در نشست دوحه مسئولانه عمل کند. جریان‌های سیاسی افغانستان در این نشست، گفته‌اند: «آجندای نشست سوم دوحه، نشان می‌دهد که سازمان ملل متحد از مأموریت اصلی خود در نشست سوم دوحه خارج شده و قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است.»

قرار است نشست سوم دوحه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه‌ی هفته روان، به ریاست معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در قطر برگزار شود.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید