اسلایدر حقوق بشر زنان

معترضان زن: از تصویب لایحه‌ی قطع کمک‌ مالی به طالبان استقبال می‌کنیم

جاده‌ی ابریشم: معترضان زن در جنبش شنبه‌های ارغوانی، با استقبال از تصویب لایحه‌ی قطع کمک‌های مالی خارجی به گروه طالبان توسط مجلس نمایندگان امریکا، از مجلس سنا و حکومت این کشور خواستند که این لایحه را تأیید و تحریم‌های واقعی را بر طالبان اعمال کنند.

این جنبش امروز (جمعه، ۸ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای، می‌گوید که انتظار دارد حکومت امریکا در مورد دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دالر پول کمکی این کشور به افغانستان زیر حاکمیت طالبان، معلومات ارائه کند تا مالیه‌دهندگان امریکایی و شهروندان افغانستان از چه‌گونگی مصرف و دست‌رسی طالبان به این کمک‌ها آگاه شوند.

در اعلامیه این معترضان آمده که بر اساس گزارش ماه پیش اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، گروه طالبان در سه سال گذشته، بیش از ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر به ‌عنوان مالیه از شریکان تطبیق‌کننده‌ی پروژه‌های امریکا دریافت کرده است.

جنبش شنبه‌های ارغوانی، یکی از دلیل‌های دوام حاکمیت طالبان را کمک‌های هفته‌وار ۴۰میلیون‌دالری امریکا عنوان کرده که «اخیراً به بیش از ۷۰ میلیون دالر در هفته افزایش یافته است.»

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی، خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه به شهروندان افغانستان به ‌ویژه زنان و کودکان اند. آن‌ها می‌گویند که مکانیزم قطع کمک‌های مالی خارجی به طالبان، باید طوری تنظیم و عملی شود که شهروندان افغانستان آسیب‌پذیر نشوند.

مجلس نمایندگان امریکا، به تازگی لایحه‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن، طالبان حق دست‌رسی به کمک مالی از سوی امریکا را ندارند.

در بخش دیگری از اعلامیه‌ی جنبش شنبه‌های ارغوانی، تمدید معافیت سفر سراج‌الدین حقانی، وزیر امور داخله‌ی طالبان، «جفای بزرگ» در حق شهروندان افغانستان به ویژه مبارزه‌های بر حق زنان در داخل افغانستان خوانده شده است.

اعضای این جنبش، از امریکا خواسته که برای بازداشت و به دادگاه‌کشانیدن حقانی، باید اقدامی جدی را روی دست بگیرد.

جنبش شنبه‌های ارغوانی، از سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان می‌خواهد که به جای حمایت از طالبان، از شهروندان افغانستان حمایت کند.

این جنبش، هر گونه حمایت، باج‌دهی، سفیدنمایی و عادی‌سازی حضور طالبان در نشست‌های بین‌المللی به ‌ویژه نشست سوم دوحه را فضاسازی برای به‌رسمیت‌شناسی حکومت طالبان می‌دانند.

معترضان در جنبش‌ شبنه‌های ارغوانی، بار دیگر تأکید می‌کنند که برای نجات افغانستان از بحران کنونی، به حمایت از شکل‌گیری حکومت مشروع، دمکراتیک و غیرمتمرکز در این کشور نیاز است.