اسلایدر حقوق بشر زنان

معترضان زن: رزا اوتونبایوا در پی سفیدنمایی طالبان است

جاده‌ی ابریشم: شماری از معترضان زن، می‌گویند که رزا اوتونبایوا، رییس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، از طالبان سفیدنمایی می‌کند.

این معترضان، به دنبال پشتیبانی خانم اوتونبایوا از حضورنداشتن زنان در نشست سوم دوحه، امروز (یک‌شنبه، ۳ سرطان) در بیانیه‌ای اعلام کردند که این رویکرد رییس یوناما خلاف قوانین بین‌المللی است.

اوتونبایوا جمعه‌ی هفته گذشته -۱ سرطان-، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، به خبرنگاران گفت که بدون حضور زنان افغانستانی در نشست سوم دوحه، خواسته‌های آن‌ها از سوی نمایندگان ویژه‌ی ۲۲ کشور برای افغانستان، با طالبان شریک خواهد شد.

معترضان زن، می‌افزایند که با وجود نقض گسترده‌ی حقوق بشری زنان از سوی طالبان، برگزاری نشست سوم دوحه بدون حضور نماینده‌ی آن‌ها، پذیرفتنی نیست.

همچنان شماری از فعالان حقوق زن و سازمان‌های بین المللی حامی حقوق بشر می‌گویند که نشست دوحه بدون حضور زنان و فعالان جامعه مدنی، نه تنها تمکین به خواست‌های سرکوبگرانه طالبان است، بلکه «یک اقدام مضحک، شرم‌آور، خیانت به حقوق زنان و مهم‌تر از همه، برخلاف اصول و قطعنامه‌هایی است» که ملل متحد خود آن را تصویب کرده است.

یکی از شرایط طالبان برای اشتراک در نشست سوم دوحه، حضورنداشتن نمایندگان زنان افغانستانی است.

پیش‌ از این، نصیراحمد فایق، سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل، حذف زنان از آجندای نشست سوم دوحه را ناامیدکننده عنوان کرده‌ بود.

قرار است در آخر ماه روان میلادی سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها به میزبانی سازمان ملل متحد زیر نام نشست دوحه، در قطر برگزار شود.

در این نشست برخلاف دو نشست قبلی، طالبان نیز اشتراک خواهند کرد.