اسلایدر حقوق بشر زنان

جنبش شنبه‌های ارغوانی: سراج‌الدین حقانی و دیگر رهبران طالبان به دادگاه کشانیده شوند

جاده‌ی ابریشم: شماری از زنان در جنبش شنبه‌های ارغوانی، از نهادهای بین‌المللی می‌خواهند که سراج‌الدین حقانی و دیگر رهبران طالبان را به دلیل ارتکاب جنایت جنگی نیروهای این گروه در پنجشیر، به دادگاه بکشانند.

آن‌ها، امروز (جمعه، ۱۸ جوزا) در گردهم‌آیی‌های اعتراضی جداگانه در مکان‌های سربسته در پنجشیر و بلخ، گفتند که سازمان عفو بین‌الملل، سال گذشته در این تاریخ، با نشر گزارشی گفته بود که گروه طالبان در پنجشیر مرتکب جنایت جنگی شده است.

این اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی، با نشر اعلامیه‌ای از نهاد‌های بین‌المللی خواستند که پیرامون این جنایت‌ها تحقیق کرده و رهبران طالبان به ‌ویژه سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله‌ی این گروه را به دلیل جنایت‌هایی که مرتکب شده، به دادگاه بکشانند.

اعضای این جنبش، با تروریست‌‌خواندن سراج‌الدین حقانی که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد، می‌گویند که او باید بازداشت شود تا بیش‌تر بر موازین و ارزش‌های حقوق بشری که برای آن تبلیغ می‌کنند، اهانت نکند‌.

این معترضان، از جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه خواسته تا نام طالبان را از فهرست گروه‌های هراس‌افکن بیرون نکرده و تحریم‌های شدیدی بر سفرهای شان وضع کنند.

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی، با خطاب به شهروندان افغانستان، گفته اند که در برابر «تجاوز جنسی، غارت اموال و غصب خانه‌های» شهروندان و جنایت‌های ضدبشری طالبان سکوت نکنند.

این جنبش، بار دیگر از جامعه‌ی جهانی خواسته که از بدیل حکومت خودخوانده‌ی گروه طالبان حمایت کند.