اسلایدر حقوق بشر زنان

جنبش شنبه‌های ارغوانی از نهادهای امدادرسان می‌خواهد که بدون دخالت طالبان به سیلاب‌زدگان کمک کنند

جاده‌ی ابریشم: جنبش شنبه‌های ارغوانی، از افراد و نهادهای امدادرسان می‌خواهد که بدون دست‌رسی‌دادن به طالبان، به سیلاب‌زدگان اخیر در افعانستان کمک کنند.

این جنبش، امروز (پنج‌شنبه، ۳ جوزا) در واکنش به خواست گروه طالبان از افراد و نهادهای امدادرسان برای کمک به سیلاب‌زدگان از طریق حساب‌هایی که این گروه ایجاد می‌کنند، در اعلامیه‌ای گفته که به طالبان نباید اعتماد کرد؛ چون احتمال آن می‌رود که به کمک‌ها دست‌برد بزنند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی، می‌گوید؛ با این که طالبان در نزدیک به سه سال گذشته پول‌های زیادی را زیر نام مالیه، عشر و زکات از مردم جمع‌آوری کرده‌اند؛ اما هنوز هیچ «کمک مثمری» به سیلاب‌زدگان ارائه نکرده‌اند.

این جنبش از سازمان‌ ملل متحد، نهادها و افراد امدادرسان، می‌خواهد که بر روند کمک‌رسانی شان نظارت داشته و از دراختیارقراردادن کمک‌ها به سیلاب‌زدگان اخیر در غور، هرات، بدخشان، بغلان و تخار به طالبان خودداری کنند.

در دو هفته‌ی گذشته، ولایت‌های شمالی، شمال‌شرقی و غربی افغانستان گواه سرازیرشدن سیلاب‌های مرگ‌بار و ویران‌گر بود که در نتیجه‌ی آن، صدها تن جان باخته و زخمی شده و نزدیک به ۱۵ هزار خانه‌ی رهایشی ویران شده است.

بر اساس گزارش‌ها، سیلاب‌زدگان در بغلان و غور در شرایط بدی به سر می‌برند و به مواد خوارکی، آب آشامیدنی و سرپناه نیاز جدی دارند.