اسلایدر حقوق بشر زنان

غیبت غم‌انگیز دختران افغانستان در آزمون کانکور ۱۴۰۳خ

در سومین سال تسلط گروه طالبان بر افغانستان، دانش‌آموزان صنف دوزادهم افغانستان در حالی به سوی آزمون کانکور می‌روند که دختران این کشور از شرکت در این آزمون محروم‌اند.

گروه طالبان، پس از سقوط نظام جمهوری و تسلط‌شان بر افغانستان (در سال ۱۴۰۰خ.) آموزش دختران را بالاتر از کلاس ششم، ممنوع اعلام کردند و در پی آن، اجازۀ بازگشایی مکتب‌های دخترانۀ بالاتر از کلاس ششم را ندادند و بدین‌سان، پای آن‌ها را از مکتب و دانشگاه کوتاه کردند.

امروز پنج‌شنبه سوم جوزای ۱۴۰۳خ، ادارۀ ملی امتحاناتِ وزارت تحصیلات عالی طالبان، زمان برگزاری آزمون کانکور سال ۱۴۰۳خ. را اعلام کرد. عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، در نشست خبری‌ای که بدین مناسبت در وزارت تحصیلات عالی برگزار شده بود، اعلام کرد که آزمون کانکور امسال (۱۴۰۳خ.) در پنج دور برگزار خواهد شد.

به گفتۀ او مرحلۀ اول آزمون کانکور امسال، از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ جوزا برگزار خواهد شد و در این مرحله آزمون کانکور ولایت‌های میدان وردک، لوگر، پروان، کاپیسا، پنجشیر، غزنی، پکتیا، پکتیکا، کنر، زابل، بامیان، سمنگان، بادغیس، هرات، غور و نورستان گرفته خواهد شد.

مرحلۀ دوم در روزهای اول و دوم سرطان آزمون کانکور ولایت کابل برگزار خواهد شد و مرحلۀ سوم، چند روز بعد، روزهای هفتم و هشتم ماه سرطان برگزار خواهد شد. در سومین دور آزمون کانکور امسال، آزمون کانکور ولایت‌های تخار، قندوز، بلخ، جوزجان، سرپل، فاریاب، ارزگان، بغلان، دایکندی و بدخشان گرفته خواهد شد.

به گفتۀ حقانی، چهارمین مرحله، در روزهای چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم همین ماه (سرطان) در ولایت‌های ننگرهار، لغمان، خوست، قندهار، هلمند، فراه و نیمروز برگزار خواهد شد.

سرانجام مرحلۀ پنجم آزمون کانکور امسال، به تاریخ بیست‌ودوم سرطان در کابل خواهد بود و این دور به آزمون متفرقه و دانش‌آموزان خارج مرز اختصاص یافته است.

طالبان پس از سه سال و اندی تسلط بر افغانستان، هنوز هم به دختران بالاتر از کلاس ششم اجازۀ رفتن به مکتب را نداده‌اند. از این رو، سه سال است که هیچ دختری در این کشور بالاتر از کلاس ششم درس نخوانده است و در نتیجه شامل آزمون کانکور و در نهایت وارد دانشگاه‌های افغانستان هم نشده است.

طالبان با نگاه افراطی و تندروانه‌ای که نسبت به زنان و دختران، و آموزش و کار آنان دارند، دانشگاه‌ها و ادارات افغانستان را کاملاً مردانه و تک‌جنسیتی کرده‌اند و زنان را به پستوها و دخمه‌های تاریخ خانه‌ها فرستاده‌اند. علاوه براین‌که دختران را از آموزش، بالاتر از کلاس ششم، منع کرده‌اند، استادان خانم را نیز از تدریس و کار در دانشگاه‌ها و دیگر ادارات افغانستان محروم کرده‌اند.

این در حالی است که در نظام جمهوری، نصف دانش‌جویان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی را زنان و دختران تشکیل می‌دادند و روند آموزش و پرروش در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی با حضور آن‌ها، رونق خاصی داشت. همین‌طور قسمت زیادی از کرسی‌های ادارات هم توسط زنان فعال و تحصیل‌کرده پر شده بودند.

با وجود تلاش‌ها و مبارزات زنان و دختران افغانستان، هنوز هم طالبان به آن‌ها اجازۀ کار و تحصیل نداده‌اند و جامعۀ جهانی و شرکای سیاسی گروه طالبان هم در برابر این ستم و تبعیض جاهلانه و تندروانۀ آنان نسبت به زنان و دختران افغانستان، چشم پوشیده‌اند.