اسلایدر خبری گزارشها

ذکیه خدادادی، مشعل المپیک را در شهر پاریس حمل کرد

جاده‌ی ابریشم: ذکیه خدادادی، بانوی پاراتکواندوکار افغانستان در آستانه‌ی نزدیک‌ شدن مسابقات المپیک ۲۰۲۴م. پاریس، می‌گوید که مشعل المپیک را در جاده‌های پاریس حمل کرده است.

او امروز جمعه (۵ اسد ۱۴۰۳خ.) در صفحه‌ی اجتماعی ایکسش نوشته است: «امروز افتخار حمل مشعل المپیک را داشتم. این افتخار بزرگی برای من بود. احساس غرور [می‌کنم] و واقعاً شگفت‌انگیز بود.»

خدادادی هم‌چنان نوشته: «مشعل المپیک نماد وحدت، صلح، آزادی و برابری برای تمام مردم جهان است.»

در ادامه، نوشته است که او به عنوان یک دختر ورزشکار از افغانستان و به عنوان یک پناهنده، آخرین مشعل المپیک را با لبخند و خوشی حمل کرده است.

روبینا جلالی، رئیس فدراسیون المپیک افغانستان، پیش از این گفته بود که در مسابقات پیش‌رو، شش ورزشکار از افغانستان به پاریس خواهد رفت. در این میان، سه زن و دو مرد در خارج از افغانستان به سر می‌برند و فقط یک ورزشکار در داخل افغانستان است.

اما اتل مشوانی، سخنگوی کمیتهٔ ملی المپیک طالبان گفته بود که این سه ورزشکار زن را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها سه ورزشکار مرد در مسابقات المپیک به نمایندگی از افغانستان شرکت خواهند کرد.
این اظهار نظر سخن‌گوی کمیته‌ی ملی المپیک طالبان، واکنش زنان معترض افغانستان را در پی داشت. آنان می‌گویند: «اگر مادران حاکمان کنونی کشور تحصیل می‌کردند، هرگز چنین نسل جاهلی را بار نمی‌آوردند.»

فاطمه احمدی، زن معترض افغانستانی در پاریس

فاطمه احمدی، زن معترض افغانستانی که در پاریس تبعید شده است، با نشر پیامی گفته است که حضور ذکیه خدادادی و معصومه علیزاده و دیگر دختران افغانستان در مسابقات المپیک ۲۰۲۴م. پاریس، نشان‌دهنده‌ی آن است که اگر زنان و دختران افغانستان فرصت آموزش داشته باشند، ناممکن‌ها را ممکن می‌سازند.

خانم احمدی می‌گوید: «دروازه‌های مکتب‌ها را به روی دختران باز کنید و بگذارید زنان از حق انسانی‌شان برخوردار شوند. از ادامه‌ی دوره‌ی جهالت در افغانستان خودداری کنید.»

ذکیه خدادادی، یکی از ورزشکاران پاراتکواندوکار در افغانستان بود و تا قبل از روی کار آمدن طالبان، در عرصه‌ی ورزش دستاوردهایی داشت؛ اما بعد از آمدن طالبان به فرانسه پناهنده شد. او در سال ۲۰۰۸م. به عضویت تیم ملی افغانستان در آمد و تا اکنون چندین مدال در کارنامه‌ی ورزشی خود دارد.

خانم خدادادی که جزو چهره‌های شناخته‌شده‌ی ورزش افغانستان است، در سال ٢٠٢٣م. قهرمان پاراتکواندوکار اروپا شد و مدالش را به زنان افغانستان تقدیم کرد.