اسلایدر خبری گزارشها

باشندگان هرات از محدودیت طالبان بر مراسم محرم شکایت دارند

جاده‌ی ابریشم: منابع مردمی می‌گویند که طالبان، پرچم‌های عزاداری محرم در هرات را پایین کرده و بر نحوه‌ی برگزاری مراسم عزاداری محدودیت وضع کرده‌اند.

در دو-سه روز اخیر، باشندگان هرات گفته‌اند که طالبان اجازه‌ی برافراشتن پرچم عزاداری را به مردم نمی‌دهند و پرچم‌های برافراشته‌شده در کوچه‌ها و سردر خانه‌ها را از طرف شب پایین می‌کنند.

در همین حال، نوارهای ویدیویی نیز، از برداشته‌شدن پرچم‌های عزاداری توسط طالبان در رسانه‌ها همگانی شده است.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای فرماندهی امنیه‌ی هرات، شبانه پرچم‌های عزاداری را از کوچه‌ها و سردر خانه‌ها پایین می‌کشند.

همین گونه، دویچه‌وله، به نقل از منابعش، گزارش داده که نیروهای طالبان در هرات، یکی از عزاداری حسینی را که به پایین‌کشیدن پرچم‌ها اعتراض کرده، با شلیک گلوله کشته‌اند.

مقام‌های محلی طالبان در هرات، یک مکان کوچک را که تنها یک جاده است، برای عزاداری و برافراشتن پرچم تعیین کرده و در دیگر بخش‌های شهر هرات، به مردم اجازه‌ی برافراشتن پرچم را نمی‌دهند.

احمدالله متقی، رییس اطلاعات‌وفرهنگ طالبان در نشستی با عالمان دینی اهل تشیع در هرات، گفته که در برگزاری مراسم عزاداری محرم، باید از «بدعت‌های سیاسی» جلوگیری شود.

طالبان سال گذشته نیز، محدودیت‌های زیادی را روی برگزاری مراسم عزاداری حسینی وضع کرده و نیروهای این گروه، در یک اقدام خشونت‌آمیز در هم محرم بر عزاداران در شهر غزنی شلیک کردند که چندین قربانی بر جا گذاشت.