اسلایدر خبری گزارشها

واکنش‌ها به تخریب تندیس شهید مزاری توسط طالبان: عواقب سنگین و غیرقابل پیش‌بینی را در پی خواهد داشت

عکس: مانی مشکین قلم

جاده‌ی ابریشم: منابع می‌گویند که طالبان، تندیس‌های شهید عبدالعلی مزاری در چهارراه پل‌سوخته‌ی شهر کابل را تخریب کرده‌اند.
به گفته‌ی منابع، نیروهای طالبان، شنبه‌شب -۱۶ سرطان- نخست تندیس‌های عبدالعلی مزاری در چهارراه پل‌سوخته را تخریب و بعد با کشیدن گج روی تندیس‌ها، آن را به کلی محو کرده‌اند.

این عمل طالبان که پیشینه‌ی طولانی در تخریب آثار باستانی و نمادهای فرهنگی هزاره‌ها دارد، واکنش‌های شخصیت‌ها و شهروندان هزاره را به هم‌راه داشته است.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، در واکنش به تخریب مجسمه‌های شهید عبدالعلی مزاری، رهبر فقید هزاره‌ها، در فیسبوک خود نوشته است: «محو تندیس رهبر شهید مزاری در اول ماه محرم، در حالی که اعمال فشارهای روانی، مذهبی و قومی بالای هزاره‌ها و شیعیان افغانستان است، یک نوع ماجراجویی و مبارزه‌طلبی از سوی گروه انحصارطلب حاکم طالبان در صحنه‌ی نبرد مسلحانه‌ی زودهنگام است.»

محقق افزوده که مزاری بیش‌تر از این که یک تندیس باشد، یک آرمان است که در اعماق دل‌ها و وجدان‌های توده‌های میلیونی هزاره‌ها قرار دارد.

سرور دانش، معاون رییس‌جمهور پیشین افغانستان نیز، در واکنش به تخریب مجسمه‌های مزاری، در فیسبوک خود نوشته است: «شهید مزاری، نماد یک اندیشه و نهضت فکری است و نه یک تندیس! این نوع اقدامات خصمانه و افراطی، نشانه‌ی جایگاه بلند این شخصیت‌ها در تاریخ افغانستان است. تخریب و تسوید یک تندیس با تصویر، نمی‌تواند از جایگاه رفیع آنان بکاهد.»

سرور دانش، گفته که شهروندان، باید بدانند که در افغانستان جنگ فکری و فرهنگی، به مراتب مهم‌تر و تعیین کننده‌تر از جنگ‌های سیاسی و منازعه برای کسب قدرت و ثروت است.

آقای دانش افزوده که در افغانستان همواره دو خط فکری عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبی در مقابل خط فکری استبداد، انحصار و تبعیض قرار داشته و «شهید مزاری در خط فکری عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبی قرار داشته و همیشه با تبعیض و انحصار مبارزه کرده است.»

محمد طاهر زهیر، والی بامیان در حکومت پیشین نیز، در واکنش به تخریب تندیس‌های مزاری در غرب کابل توسط گروه طالبان در برگه‌‌ی فیسبوک خود نوشته و هشدار داده است که بی‌احترامی به نماد هویتی عواقب سنگین و غیر قابل پیش‌بینی در پی‌خواهد داشت:« مزاری نماد هویت و مظهر عزت مردم هزاره است. هرگونه اهانت به این نماد هویتی، عواقب سنگین و غیرقابل پیش‌بینی را در پی خواهد داشت.»

اسداالله سعادتی، نماینده‌ی پارلمان در دوره‌ی جمهوری نیز، در واکنش به تخریب تندیس‌های مزاری در فیسبوک خود نوشته است: «بی‌احترامی به عکس و تندیس شهید مزاری و بی‌احترامی به عکس غازی امان‌الله خان، پادشاه ترقی‌خواه افغانستان، بی‌احترامی به میلیون‌ها انسان این سرزمین است.»

آقای سعادتی خطاب به طالبان، افزوده که عکس را می‌توان از در و دیوارهای شهر برچید، تندیس را می‌توان شکست، نام اماکن را می‌توان تبدیل کرد؛ «اما با قلب‌های مردم چه می‌توان کرد؟».

طالبان پس از بازگشت به قدرت، در تلاش تخریب نمادهای فرهنگی، اجتماعی و آثار باستانی اقوام غیرپشتون به ویژه هزاره‌ها بوده است. نیروهای این گروه، پیش از این مجسمه‌ی عبدالعلی مزاری در شهر بامیان را نیز تخریب کرده و عکس‌های او را از روی شهر کابل و ولایت‌ها جمع آوری کرده‌اند.