خبری گزارشها

افراد نامعلوم ده‌ها اصله درخت مردم روستای «هیچۀ» جاغوری را قطع کردند

پنج‌شنبه شب، ۷ سرطان ۱۴۰۳خ. افراد ناشناس ده‌ها اصله درخت میوه‌ای اهالی روستای «هیچه» را قطع کرده‌اند. روستای «هیچه» یکی از روستاهای ولسوالی جاغوریِ ولایت غزنی است که با روستای پشتون‌نشین «جنگلی»، یکی از روستاهای ولسوالی «خاک افغان» ولایت زابل هم‌مرز است.

این اتفاق شبانه رخ داده است و عاملان آن به صورت دقیق مشخص نیست. منابع محلی باورمندند که قطع درختان این منطقه، کار پشتون‌های روستای «جنگلی» است.

به گفتۀ منبعی که نخواست از او نامی برده شود، این اتفاق در پی تنشی رخ داده است که چند روزی پیش بین اهالی منطقۀ «هیچه» و پشتون‌های روستای «جنگلی» رخ داده است. چند روز پیش، پشتون‌های روستای «جنگلی» رمۀ گوسفندان‌شان را بر کشتزار و زمین‌های مردم رها کردند و مزارع آن‌ها را تخریب کردند. پس از توقیف رمه، مالکانش آمدند و به مردم محل اخطار دادند. این حادثه پس از آن تنش رخ داده است.

منبع افزود: «با وجودی که مردم به ادارۀ طالبان شکایت کرده‌اند؛ اما هنوز هیچ نوع رسیدگی‌ای صورت نگرفته است.»

این اتفاق درحالی رخ داده است که به تاریخ نهم جوزای ۱۴۰۳خ. تعدادی از پشتون‌های منطقۀ رسنۀ ولسوالی گیلان نیز به منطقۀ حوتقول هجوم برده بودند. درختان عده‌ای از مردم این منطقه را از ریشه قطع کرده بودند و با خودشان برده بودند. هم‌چنین، به تأسیسات برق و چاه آب‌شان نیز آسیب زده بودند.

سال گذشته، پشتون‌های ولسوالی ارزگان خاص نیز درختان هزاره‌های این ولسوالی را قطع می‌کردند و مزارع، جایدادها و خانه‌ها و موترهای‌شان را به آتش می‌کشیدند. به باور مردم محل، پشتون‌ها به خاطری دست به این کار می‌زدند که آن‌ها را به تنگ بیاورند و به کوچ اجبار مجبور کنند.

با وجودی که هزاره‌های ولسوالی ارزگان خاص، به ادارۀ محلی طالبان شکایت برده بودند؛ اما هیچ وقت بررسی نشدند و عاملان این قضایا دستگیر و بازخواست نشدند.