اسلایدر بیوگرافی خبری گزارشها

از بازداشت‌های بی‌دلیل طالبان؛ حمزه الفت پانزده ماه است که در زندان طالبان به سر می‌برد

حمزه الفت. عکس: ارسالی به جاده ابریشم.

حافظ
نزدیک به یک‌ونیم سال می‌شود که حمزه الفت توسط گروه طالبان از منطقه‌ی دشت برچی غرب کابل دست‌گیر شده است. در حال حاضر، پس از پانزده ماه او در زندان پل‌چرخی این گروه به‌سر می‌برد. او به تاریخ ۲۰ دلو ۱۴۰۱ در حالی که دو فرد بیمار ملکی را درمان می‌کرده، گرفتار شده است.

منابعی که خواست اسم‌شان ذکر نگردد، به جاده‌ی ابریشم می‌گوید که الفت را بدون کدام دلیل زندانی کرده‌اند. به گفته‌ی آنان او نه فرد نظامی بوده و نه کاری در دولت پیشین داشته است. او کاملا یک شهروند عادی بوده است.

حکمی که محکمه‌ی طالبان برای الفت تعیین کرده است، سه سال و دو ماه زندان در پل‌چرخی کابل است. از آن مدت او حالا پانزده ماه را در آن‌جا گذرانده و بیش‌تر از یک و نیم سال دیگر از حکم تعیین شده باقی مانده است.

به گفته‌ی منابع، الفت قبلا مشغول تدریس در مکتب‌های دولتی، خصوصی و مرکز‌های آموزشی بوده است. زمانی که گروه طالبان او را دست‌گیر کرده کاملا بی‌کار بوده و هیچ مصروفیتی نداشته است. «الفت، نه در نهادی کار کرده و نه عضوی کدام حزب یا نظامی بود. او کاملا یک فرد بی‌کار و بی‌طرف بود.»

منابع می‌افزایند که الفت هر دو هفته بعد یک روز وعده‌ی ملاقات دارد. در این مدتی که در زندان بوده فقط یکی از نزدیکانش به دیدارش رفته است.

پس از زندانی‌شدن الفت، خانواده‌ی او به علت نگرانی تشویش در حالت بد روحی و روانی قرار دارند. افزون بر آن وضع اقتصادی این خانواده نیز بد است.

منابع می‌گویند که خانواده‌ی الفت از هر جایی که درخواست کمک کرده و شکایت‌شان را هم به هر کمیسیونی که رسانده کسی به داد این خانواده نرسیده و به حرف‌های آن‌ها توجه‌ی نکرده‌اند.

پدر الفت پیر و ناتوان شده است. در عین پیری و ناتوانی، حالا که فرزند نان‌آورش را طالبان بدون دلیل زندانی کرده‌اند، درگیر پیداکردن نان هم شده است.

منابع می‌گویند که در حال حاضر پدر الفت در معدن ذغال‌سنگ در دره صوف ولایت سمنگان کار می‌کند.

مادر الفت نیز پیر و ناتوان است و پس از بازداشت فرزندش دچار شوک عصبی می‌شود. منابع می‌گویند که بازداشت بی‌دلیل حمزه الفت روی روان مادرش یکایک بسیار تاثیر گذاشت و در حال حاضر مادر پیر و ناتوان او هر ازگاهی دچار حمله‌های ناگهانی عصبی می‌شود.

به گفته‌ی منابع خواهر الفت هم پس از بازداشت او و با دیدن وضعیت بد روانی خانواده دچار حمله‌ی عصبی شده و او نیز مانند مادر پیرش هر از گاهی شوک عصبی می‌بیند.

این در حالی است که هیچ توضیح روشنی در دست نیست که طالبان چرا حمزه الفت را دست‌گیر کرده و دلیل این کار چه بوده است.

الفت فعال مدنی بود و در راستای آموزش کار می‌کرد. او حدود سی سال سن دارد و مجرد است.

موضوعات: طالبان، حمزه الفت، بازداشت، زندان.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید