اسلایدر خبری گزارشها

ملل متحد: فرستادگان این سازمان در حاشیه‌ی نشست دوحه با نمایندگان جامعه‌ی مدنی دیدار خواهند کرد

جاده‌ی ابریشم: استیفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز گذشته -سه‌شنبه، ۵ سرطان- با نشر بیانیه‌ای گفته که خانم رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل این سازمان در امور سیاسی و صلح، به نمایندگی از دبیرکل، ریاست جلسه‌های نشست دوحه را بر عهده خواهد داشت.

او، اضافه کرده است: «در این نشست، روی چه‌گونگی پیش‌برد تعامل بین‌المللی در مورد افغانستان به شیوه‌ای منسجم‌تر، هم‌آهنگ‌تر و ساختارمندتر بحث خواهد شد.»

خانم دی‌کارلو، پیش از این گفته بود که گفت‌وگوهای دوحه، بخشی از یک فرآیند است که هدف نهایی آن، صلح افغانستان با خود و همسایگانش، ادغام کامل در جامعه‌ی بین‌المللی و انجام تعهدات بین‌المللی این کشور به ویژه در باره‌ی حقوق بشر، حقوق زنان و دختران است.

سخن‌گوی دبیرکل ملل متحد، هم‌چنین گفته که خانم دی‌کارلو و نمایندگان ویژه‌ی این سازمان، یک روز پس از نشست دوحه (۲ جولای) با نمایندگان جامعه‌ی مدنی و مدافعان حقوق زنان نیز دیدار خواهند کرد.

خانم دی‌کارلو، گفته که در نشست دوحه، چالش‌های متعدد شهروندان افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رزا اوتونبایوا، نماینده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان نیز، در همه گفت‌وگوهای نشست دوحه حضور خواهد داشت.
مخالفان سیاسی طالبان به ویژه نمایندگان جامعه‌ی مدنی و فعالان حقوق زنان به دلیل دعوت‌نشدن به نشست دوحه، انتقادهای شدیدی را به سازمان ملل متحد وارد کرده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند که اعتراض‌هایی را در مخالفت با نشست دوحه و نادیده‌گرفته‌شدن خواسته‌های اصلی مردم افغانستان به ویژه رعایت حقوق زنان و دختران در افغانستان، راه‌اندازی خواهند کرد.

بر اساس معلومات ملل متحد، در نشست دوحه نزدیک به ۳۰ کشور و نهاد بین‌المللی به شمول طالبان دعوت شده‌اند. نمایندگان جریان‌های مخالف سیاسی طالبان و نمایندگان جامعه‌ی مدنی و مدافعان حقوق زنان، در این نشست حضور نخواهند داشت.

قرار است نشست دوحه برای دو روز در ۳۱ جون و اول جولای در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.