ادبیات اسلایدر فرهنگ و هنر

هان کانگ، نویسندۀ کره‌ی جنوبی جایزۀ نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴ را از آن خود کرد


آکادمی سلطنتی سویدن روز پنج‌شنبه- ۱۹ میزان- اعلام کرد که جایزۀ نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴م. را به هان کانگ، نویسندۀ کرۀ جنوبی اهدا می‌کند.

هیأت داوران این جایزه در بیانیه‌شان اعلام کردند که این جایزه به خاطر نثر به شدت شاعرانۀ خانم کانگ به او اختصاص داده می‌شود؛ نثری که به آسیب‌ها و روان‌زخم‌های تاریخی می‌پردازد و شکنندگی زندگی بشری را آشکار می‌کند.
خانم هانگ کانگ (Han Kang) متولد ۲۷ نوامبر ۱۹۷۰ (۶ قوس/ آذر ۱۳۴۹) در شهر کوانگجو (شهری در جنوب چین) است. او عضو خانواده‌ای است که پیشینۀ ادبی دارد. پدرش هان سئونگ نیز نویسنده بوده است. همین طور، برادرش نیز به نویسندگی اشتغال دارد.

کانگ نویسندگی را از سال ۱۹۹۳م. آغاز کرد. آغاز کار نویسندگی او با شعر بود که در مجلۀ «ادبیات و جامعه» منتشر می‌شدند. در سال ۱۹۹۵م. اولین مجموعه داستان کوتاهش را منتشر کرد. از آن زمان تاکنون چندین اثر، در ژانر رمان و داستان کوتاه منتشر کرده است.

هانگ کانگ در دانشگاه در رشتۀ ادبیات کره‌ای تحصیل کرده است و از سال ۲۰۱۳م. به این‌سو، در مؤسسۀ هنر سئول ادبیات خلاق تدریس می‌کند.
از او تا کنون «گیاهخوار»، «اعمال انسانی» و «کتاب سپید» به زبان فارسی ترجمه شده‌اند.

هان کانگ ۵۳ ساله، پیش از این نیز برندۀ جایزۀ بین‌المللی بوکر شده بود. او در سال ۲۰۱۶م. برای کتاب «گیاهخوار» خود برندۀ این جایزه شد؛ رمانی که به سرگذشت زنی می‌پردازد که تصمیم می‌گیرد خوردن گوشت را ترک کند و این تصمیم، برای او عواقب ویرانگری در پی دارد.

از سال ۱۹۰۱م. به این طرف که جایزۀ نوبل ادبیات آغاز شد، تا امروز ۱۱۷ سال، این جایزه اعلام شده و در کل، به ۱۲۱ نفر اهدا شده است. از این میان، ۱۰۳ نفر مرد و ۱۸ نفر زن این جایزه را به خود اختصاص داده است.

جایزۀ نوبل ادبیات ۲۰۲۳م. به یون فوسه (Jon Fosse)، رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس ناروژی، تعلق گرفت. در بیانیۀ هیأت داوران آمده بود که این جایزه برای «آثاری که ناگفتنی‌ها را بیان می‌کنند» اهدا می‌شود.

در مورد نویسنده

عصمت الطاف

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید