اسلایدر اقلیت‌های قومی حقوق بشر

گزارش‌گر ویژه ملل‌متحد وعده تحقیق در مورد حملات تروریستی علیه هزاره‌ها را داد

طی چند سال اخیر باوجود تغییر رژیم‌ها در افغانستان، نسل‌کشی و کشتار هزاره‌ها همچنان به عنوان متغیر وابسته در آزمون حکومت‌های اسلامی ثابت باقی مانده است. نظام‌های مدعی اسلام و دموکراسی هرکدام برنامه‌ها و اهداف‌های متفاوتی را در کشور دنبال کردند، ولی هیچ کدام برای حذف تبعیض سیستماتیک و تأمین امنیت شهروندان هزاره اقدام قابل توجهی را انجام ندادند.
حکومت‌ها با اتخاذ سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه هزاره‌ها، عرصه را برای اقدام‌های تروریستی علیه این قوم باز گذاشته است. هزاره‌ها در حاکمیت نظام‌های مذهبی و متعصب، به هدفی خیلی ساده‌ای برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده است و در هرجا و در هر زمانی می‌توانند علیه این گروه حمله‌های مرگبار تروریستی را انجام دهند.
این حملات در نوع خود از مرگبار‌ترین، شنیع‌ترین و وحشیانه‌ترین حملات در جهان به حساب می‌رود. زیرا گروه‌های تروریستی با استفاده از روش‌های پیچیده، محروم‌ترین و معصوم‌ترین قشر جامعه یعنی: زنان، کودکان، مریضان و مسافران هزاره را به قتل می‌رسانند.
سال گذشته یک حمله مرگبار تروریستی در مکتب سید الشهدا غرب کابل، دست کم جان ۸۵ کودک و دختر دانش‌آموز را گرفت. هرچند این حمله واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به دنبال داشت و مورد تقبیح قرار گرفت، اما با وجود گذشت یک سال هیچ‌گونه تحقیق و بررسی در مورد این نسل‌کشی و حملات مشابه دیگر از سوی سازمان‌های بین‌المللی، ملل‌متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر دیگر صورت نگرفته است.
ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل‌متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، در یک سالگی حمله به مکتب سیدالشهدا در تویتی نوشته است:«ناکامی در حفاظت از جامعه هزاره و شیعه که سال‌ها هدف دایمی کشتار بودند، پیامدهای وحشتناکی داشت».
این در حالی است که ماه رمضان سال جاری تحت حاکمیت طالبان خونین‌ترین ماه برای هزاره‌ها بود. به تاریخ ۱۹ اپریل ۲۰۲۲، غرب کابل شاهد سه حمله تروریستی مرگبار بود. حمله اول مرکز آموزشی ممتاز و دو حمله پی‌هم دیگر لیسه عبدالرحیم شهید را مورد هدف قرار داد که در نتیجه این حملات ده‌ها دانش آموز کشته و زخمی گردید.
پس از حملات کابل، حملات پی‌هم تروریستی در ولایت بلخ هزاره‌ها را مورد هدف قرار داد که در نتیجه آن بیشتر از ۱۴۰ نفر کشته و زخمی گردید.
گزارش‌گر ویژه ملل‌متحد، گفته است که برای جلوگیری از حملات تروریستی علیه هزاره‌ها و شناسایی عاملان و به عدالت سپردن آن‌ها تحقیقات مجدد و مستقل را انجام می‌دهد.
آقای بنت، در حالی وعده تحقیق در مورد حملات تروریستی علیه هزاره‌ها را می‌دهد، که تا اکنون با وجود انجام حملات مرگبار تروریستی علیه هزاره‌ها و ادامه آن طی چند سال اخیر، سازمان ملل‌متحد، عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و جامعه جهانی هیچ‌گونه تحقیق مستقلی را در مورد «نسل کشی» هزاره‌ها انجام نداده است.
موضع‌گیری غیر جانبدارانه و بی‌تفاوتی در قبال «نسل کشی» هزاره‌ها در افغانستان نوع دیگری از تبعیض علیه این قوم را در سطح بین‌المللی نشان می‌دهد.