اسلایدر خبری گزارشها

زنان معترض خواستار پیگرد عاملان کشتار افغانستانی‌ها در مرز ایران شدند

جاده‌ی ابریشم: شبکه‌ی ههم‌بستگی با زنان، با اشاره به کشتار جمعی مهاجران افغانستانی توسط مرزبانان ایران، نهادهای حقوقی و قضایی ایران و بین‌المللی را مسئول پیگرد و مجازات عاملان این جنایت می‌داند.

این شبکه، در اعلامیه‌ای که مروز (چهارشنبه، ۲۵ میزان) نشر کرده، کشتار شهروندان افغانستان توسط مرزبانان ایران را جنایت بشری، عنوان کرده است.

در اعلامیه آمده است: «اگر جریان‌های پیش‌رو در افغانستان و ایران، نتوانند به شکل هدفمند و برنامه‌ریزی شده علیه راست افراطی و واپس‌گرایی بانی چنین خشونت‌هایی کار کنند، در آینده دامنه‌ی افغانستانی‎ ستیزی و افغانستانی‌ هراسی گسترده‌تر خواهد شد.»

در اعلامیه هم‌چنان آمده که گسترش روحیه‌ی افغانستانی ‌ستیزی در ایران، ممکن است به کاهش شمار مهاجران افغانستانی در این کشور بینجامد؛ اما فضای سیاسی ایران را به جریان فاشیستی‌ای می‌سپارد که در آینده‌ی نزدیک، به افغانستان و دیگر کشورهای منطقه نیز صادر خواهد شد.

بر بنیاد گزارش سازمان حقوق بشری ایران (حال‌وش)، یک‌شنبه‌ی هفته‌ روان -۲۲ میزان- ۳۰۰ مهاجر افغانستانی که در حال ورود به ایران بودند، از سوی مرزبانان این کشور تیرباران شده اند.

حال‌وش، گفته که در این رویداد ۶۰ تا ۷۰ مهاجر توانسته‌اند از محل فرار کنند؛ اما باقی آن‌ها کشته یا زخمی شده‌اند.
در همین حال، جنبش آینده‌ی نوین زنان افغانستان نیز در اعلامیه‌ای، کشتار شهروندان افغانستان توسط مرزبانان ایران را جنایت هولناک و نقض آشکار حقوق بشری خوانده که نیازمند پیگرد جدی توسط نهادهای بین‌المللی است.
در اعلامیه‌ی این جنبش آمده که این جنایت نه ‌تنها در نتیجه‌ی یک سیاست رسمی، بل که در بستر نفرت‌پراکنی گسترده علیه مهاجران افغانستانی در ایران اتفاق افتاده است. این جنبش هم‌چنان گفته: «رفتارهای خشن و تبعیض‌آمیز علیه افغان‌هاف نشان‌دهنده شکل‌گیری جریان‌های خطرناک فاشیستی است که بدون برخورد جدی و برنامه‌ریزی‌شده، به تشدید نژادپرستی و افغانستانی‌هراسی دامن خواهد زد.»

جنبش آینده نوین زنان افغانستان، از سازمان ملل متحد خواسته که کمیسیون حقیقت‌یاب بین‌المللی را برای بررسی کشتار مهاجران افغانستانی توسط مرزبانان ایران تشکیل داده و سپس، عاملان این رویداد در مراجع قضایی بین‌المللی محاکمه شوند.

این جنبش هم‌چنان از سازمان ملل متحد خواسته که با ایجاد فشار دیپلماتیک بر دولت ایران، خشونت در برابر مهاجران افغانستانی را توقف داده و حکومت ایران را به احترام به حقوق انسانی شهروندان افغانستان متعهد بسازد.
جنبش آینده‌ی نوین افغانستان، همین گونه از سازمان ملل خواسته که سازوکارهای حمایتی را برای تضمین امنیت مهاجران افغانستانی در ایران و جلوگیری از تکرار جنایت در برابر آن‌ها تدوین کند.

در مورد نویسنده

مدیر وبسایت

نظر بدهید

برای ایجاد نظر اینجا کلیک کنید